Fredagskommentaren – Af Ejvind Olesen

Af Ejvind Olesen

Nu må tågesnakken om passagerafgiften i dansk luftfart høre op. Skatten bliver ikke fjernet, før der en dag kommer et EU-forbud for denne skat på flytrafik til andre EU-lande. Og den af mange miljøforkæmpere ønskede afgift på flybrændstof kommer aldrig, for så tanker man bare i nabolandet.



SKAL VI nu ikke komme ned på jorden ? I debatten om de 75 kr. i passagerafgift pro personale i dansk luftfart. Som indbringer statskassen et årligt beløb på ca. 500 mio. kr.



I denne uge var trafikminister Flemming Hansen i samråd om afgiften, og selv om jeg også mener, at skatten er konkurrenceforvridende og meget andet og dybt uretfærdig, mener jeg nok at ministeren bliver drevet rundt i ringen, og selv lader sig drive med.



Det bliver rent nonsens, når ministeren nu citeres for, at skatten vil blive fjernet. Men først den dag afgift på flybrændstof bliver indført. Og det kan ske om nogle år. Med andre ord: “Jeg vil godt fjerne en afgift på 500 mio. kr., hvis jeg til gengæld får en anden afgift ind på samme transportmidler på det samme beløb.”



Hvor generøst. Sæt ølse for og ølse bag, og pølsen beholder dog sin smag. Eller med salig Dalgas ord: Hvad udad tabes skal indad vindes. Den form for forsvar af en bestemt lovgivning, skulle trafikministeren holde sig for god til. Enten vil han gøre noget ved det, eller også vil han ikke.



OG DET vil han naturligvis ikke. Selv om han og partiet før valget sagde, at hvis de borgerlige fik magten, ville denne uretfærdige skat på et bestemt transportmiddel straks blive fjernet. Det samme tror jeg sagtens man kunne få socialdemokratiske politikere til at sige i dag, men de vil præcis på samme måde have glemt det, når og hvis de kom i regering.



Fordi det er for forbistret svært at forsvare, at man er nødt til at skære ned andre steder og finde 500 mio. kr. Tag det fra en skole, tag det fra sundhedsvæsenet, tag det fra de gamle. Det holder ingen politikere til.



Oven i købet på en tid, da det aldrig har været billigere for forbrugerne at flyve. På et tidspunkt, da nogle lavprisselskaber næsten forærer billetterne væk. Da lufthavnene, på trods af bortfaldet på det taxfree salg, tjener pænt, og da flyselskaberne nok har vanskelige tider, men åbenbart ikke så vanskelige, at de sætter priserne op til det de burde være for at drive selskabet rentabelt.



De stærkeste miljøforkæmpere, og de mest venstreorienterede – som dengang fik skatten til at være på 150kr. for dansk indenrigstrafik – har masser af argumenter at rulle frem med. Og stol på, at de vil gøre det.



HVIS MAN forestiller sig, at der kommer en afgift på flybrændstof – og det tror jeg simpelthen ikke på, at der kan blive enighed om i EU – ville der blive kø til lufthavne uden for EU for at tanke op. Amerikanerne ville heller aldrig gå med, hvilket igen ville betyde en skævvridning af al flytrafik over Atlanten, for slet ikke at tale om Mellemøsten.



Det er nu engang ikke med flybrændstof, som med benzin til bilen. Man kan hurtigt komme til et andet land uden afgifter. Flyplanerne kan uden de store problemer lægges anderledes.



Jeg tror roligt, at jeg kan spå, at det aldrig kommer til at ske i Flemming Hansens tid som trafikminister, og heller ikke for hans efterfølger.



HVIS DANMARK skal af med de forhadte 75 kr., sker det formentlig kun på èn måde, nemlig via en EU-sag med en anklage for konkurrenceforvridende virksomhed.



Det har EU jo så god forstand på med den eneste sag af betydning til dato, hvor det lykkedes at få SAS og Maersk Air hængt op samtidig med, at man fortsat godkender det ene ulovlige statstilskud til sydeuropæiske flyselskaber efter det andet.



Det kræver ikke den store fantasi at se en sag foran sig mod et land – det eneste i EU – som lægger en skat på transport til et andet EU-land.



På den måde får politikerne et alibi for at fjerne en afgift, der aldrig burde have været indført. Selv har de ikke viljen til at gå på kompromis, og de føler nok heller ikke den store lyst, når man fortsat kan flyve retur til London for under prisen for de samlede afgifter. Så længe priserne er i bund, er det ikke nogen folkesag at fjerne en afgift.



Med jævne mellemrum vil der være forslag om at tilgodese selskaber med moderne fly med mindre brændstofforbrug og renere udstødning, men at tro der på den måde kan inddrages et beløb på 500 mio. kr. til lille Danmark, vil være en illusion.



Men, om nogle år, som trafikministeren sagde i denne uge. Tjah, bom, bom…



Hvad mener du. Tror du, at en dansk regering frivilligt fjerner afgiften på 75 kr. pr. flybillet ? Svar i dagens quick poll

Skrevet af