Forbrugerrådet kræver åbenhed om flyproblemer

I løbet af de seneste dage har der verseret mange rygter om SAS’ problemer med flytypen, Q400, der søndag måtte nødlande i Aalborg. Hverken SAS eller Statens Luftfartsvæsen vil fortælle, hvor mange indberetninger af fejl og mangler, der har været ved netop den flytype.

”Det er nødvendigt med større åbenhed omkring fejl og ”næsten uheld” hos flyselskaberne. Det at flyve er et serviceprodukt, hvor det er forbrugerne, der betaler. Derfor er det også rimeligt, at vi får at vide, hvem der begår fejl og har mangler med betydning for sikkerheden,” siger chefkonsulent Benedicte Federspiel, Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet foreslår en fælles database i EU eller dækkende hele verden, hvor man kan få oplysninger om hvert enkelt flyselskab, så man på den måde bliver bedre rustet til selv at vælge.
Benedicte Federspiel understreger, at den type oplysninger skal være sammenlignelige, så det ikke bliver konkurrenceforvridende.
Danmarks Rejsebureau Forening bakker op om forslaget.
”Hvis man havde objektive faktorer i en let forståelig og sammenlignelig form, kunne det være en god idé. EU har netop offentliggjort en liste over de flyselskaber, der har flyveforbud i EU. Det kunne være godt, hvis der var tilsvarende observationslister over de selskaber, der har mange problemer,” siger direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 12. september, 2007)

Skrevet af