Kommentaren/Spidsen

Danske aviser er inde i et kapløb om at bruge forbrugerstoffet mest offensivt. Fladskærmes kvalitet, de billigste rejsemål og friværdier fylder forsiderne. Medierne må jo tro, at det trækker læsere til. Og det er der jo i disse tider virkelig behov for. 2. pinsedag udkommer kun B.T. og Ekstrabladet. Måske kunne man tro, at de to aviser brugte anledningen til en journalistisk offensiv , men nej forbrugersporet følges konsekvent.



Endnu engang er det rejsebranchen, der får glæde af B.T. Avisen har lavet en grundig research over prisniveau, når man rejser til de enkelte destinationer. Rejsebranchen kan ikke klage. For der er tale om ren tekstreklame for de mange rejsemål fra Rumænien til Paris. Midt i det blandede danske pinsevejr, kan den slags artikler bestemt bidrage til at øge lysten til at gå på nettet eller kontakte sit rejsebureau for at finde det rigtige rejsemål.



Men ganske typisk for denne form for journalistik, bringes ikke meget nyt til veje.



Der er billigere i øst end i vest. Og i syd end i nord. Danmark er dyrere end Sverige og Tyskland. Og en karton cigaretter koster mere i Rom end i Rumænien. Det får ikke mange læsere til at spærre øjnene op.



B.T. har nogle af landets ypperste lederskribenter. De skriver ofte med indsigt og holdning og skjuler sig ikke bag et anonymt dække, som mange andre.



Men hvis forbrugerjournalistik ikke skal være at række tungen ud af vinduet, er det nødvendigt at lægge et perspektiv. Og B.T. forsømmer et indlysende.



Nemlig at det danske turisterhverv takket være ligegyldighed hos danske politikere – med få hæderlige undtagelser – er konkurrencemæssigt ringere stillet end nabolandene. Hvilket andet erhverv skal finde sig i dårlige konkurrencevilkår uden at politikere himler op. Her kommer ikke en lyd.



For ikke engang udsigten til et kort øjebliks berømmelse i timenyhederne og på tekst-TV kan få folketingsmedlemmer op ad stolen. Og sådan en pinse er vejen til mikrofonen stort set uden hindringer. Der er ikke meget bud på tingene.



Men B.T. kunne jo følge op med et rigtigt stykke journalistik: hvad betyder konkurrencevilkårene for beskæftigelse, indtjening, udvikling og karrieremuligheder. Hvordan bliver det fremtidige mønster? Der er spørgsmål nok at grave i og præsentere politikerne – herunder ikke mindst erhvervsministeren – for.

Skrevet af