Grønlands Hjemmestyre svinger sparekniven

Det grønlandske rederi Arctic Umiaq Line har netop udsendt en meddelelse til selskabets samarbejdspartnere, hvoraf det fremgår, at rederiet ved årsskiftet mister kontrakten med hjemmestyret om passagertrafik mellem de grønlandske bygder.
Hjemmestyret har valgt at spare de 95 millioner, de hvert år subsidierer trafikken med og i stedet overføre pengene til uddannelsessystemet.
Dermed trækker hjemmestyret selv tæppet væk under sit eget rederi, der af bestyrelsen har fået en måned til at se på, om der er basis for at videreføre aktiviteterne i nuværende eller reduceret form.
Arctic Umiaq Line transporterer hvert år over 85.000 passagerer mellem byer og bygder på den vestgrønlandske kyst, og det bliver passagererne, der kommer til at betale for beslutningen. I stedet for at tage skibet henvises såvel indenlandske som udenlandske passagerer i stedet til at benytte flyet. Og det bliver meget dyrere. I dag koster en billet med skib fra Nuuk til Paamiut (Frederikshåb) omkring 1.100 kroner, hvor den med flyet koster over 6.600 kroner.
Det kommer også til at gå hårdt ud over turismen i Grønland – den branche, som hjemmestyret tidligere har udpeget som værende en af de sektorer, hvor der skal satses på at skabe indtægter.
En af de store danske arrangører af grønlandsrejser er Profil Rejser, der overvejer at trække sig helt ud. ”Over halvdelen af vore gæster rejser med ruten,” fortæller direktør Jahn Schapiro til Politiken.
Den nye situation vil blive drøftet på et møde i morgen mellem Profil Rejser og de tre andre store arrangører af rejser til Grønland, Albatros Travel, Topas og Grønlands Rejsebureau. Der vil blive afholdt telefonmøde med et medlem af det grønlandske Landstyre, hvorefter der udsendes pressemeddelelse.

Skrevet af