Nu går Bombardier til angreb

Den seneste udvikling med havariet af SAS-flyet i Kastrup tyder nu på, at en mekaniker i SAS værkstedet kan have begået fejlen ved at bytte om på to tilslutningsstudser. På den måde rev gummiringen sig løs i det hydrauliske system

og betød blokade af landingshjulet.



I den første del af havarirapporten frikendte Havarikommissionen værkstedet for skyld, men nu kan sagen tage en ny drejning. I hvert fald for den seneste udvikling med grounding af samtlige fly. Ikke i første omgang med erstatningskravet på de 500 mio. svenske kroner, men nok så meget med den endelig beslutning om slet ikke at ville bruge flyene mere.



I går meddelte Bombardier i en pressemeddelelse: “De seneste oplysninger støtter klart Bombardiers udsagn om, at Q 400 er et sikkert og et stabilt fly.”



SAS ønskede i aftes ikke at kommentere udviklingen, men i morgen holder flyselskabet pressemøde med resultatet af 3. kvartal, og her kan præsidenten Marts Jansson ikke undgå at komme ind på den aktuelle situation.

Skrevet af