En besætning, der kan sit kram

Ingen kan vide nøjagtigt, hvad der var årsagen til den dramatiske sikkerhedslanding med Dash-Q 400 flyet i går i Aalborg Lufthavn. En landing, der kunne være endt som den helt store katastrofe, hvis ikke personalet havde gjort, som de har lært. Fra cockpit til kabinepersonale.



Det siger en kendt luftkaptajn til Take Off, men det er naturligvis bedømt på afstand. Når landingen bliver så dramatisk skyldes det “stankelbensflyets” bygning. Ofte ved den slags landinger er det næsehjulet, som ikke kommer ud, og da behøver det ikke at forløbe så dramatisk.



Da kaptajnen opdagede fejlen, og i hvilken side, der var problemer, tog han bestik af situationen, smed det meste af brændstoffet og underrettede landjordens beredskabstjeneste. Derefter forløb – tilsyneladende – alt som ventet.



Inde i cockpittet var nervøsiteten hos passagererne naturligvis stor. ikke mindst i den lille time flyet cirklede rundt, men det lykkedes at få passagererne i det – heldigvis ikke helt fyldte fly, der kan være 72 passagerer – til at forholde sig roligt. Samt at få dem væk fra vinduerne ved motorer, fordi stumper kunne blive slynget ind gennem vinduerne ved den brutale landing.



Beredskabstjenesten i Aalborg var lynhurtigt fremme og gik i gang med at slukke ilden. Flyet blev evakueret på rekordtid på få minutter uden, at der opstod den panik, der kan få katastrofale følger i en sådan situation.



“Jeg er helt enige med SAS i, at de kun kan vente Havarikommissionens undersøgelse. Det er et flyselskabs lod i en sådan situation, ” siger den pågældende, der selv var i cockpittet i går i en helt anden flytype.

-ejv

Skrevet af