Politikere skal være meget varsomme med at kræve flyforbud forud for eksperterne fra havarikommission og luftfartens tilsynsmyndigheder. På den baggrund er det næppe klogt, at Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti i dag er ude med et krav om landingsforbud for tyrkiske Onur Air, som i går måtte sikkerhedslande i Antalya efter at en motor eksploderede i et MD 80 fly under selve take off.
Passagererne var dybt rystede, og umiddelbart virker det som om kabinepersonalet i modsætning til piloterne ikke havde kontrol over situationen. Nu venter havarikommissionens rapport.
Onur Air har tidligere haft kortvarigt flyforbud i Holland og Frankrig, men har i dag tilladelse til at flyve overalt i EU og har kontrakt med bl. a. Tyrkiet Eksperten, Her siger regionschef Eva Poulsen i dag til Berlingske Tidende: “Statens Luftfartsvæsen har godkendt Onur Air, det stoler vi naturligvis på.”
Der er principielt ikke noget galt med MD 80-serien. SAS har 43 af slagsen. Et havari kan skyldes mange ting, og det er utraditionelt straks at kræve stop for et flyselskab efter et havari. Tænkt bare på SAS Q 400!
Noget andet er så, at fortiden belaster en, og der vil blive holdt vågent øje med Onur Air i den nærmeste fremtid.
-ejv
Tagget med: SAS