Politiker kræver flyforbud efter havari

Politikere skal være meget varsomme med at kræve flyforbud forud for eksperterne fra havarikommission og luftfartens tilsynsmyndigheder. På den baggrund er det næppe klogt, at Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti i dag er ude med et krav om landingsforbud for tyrkiske Onur Air, som i går måtte sikkerhedslande i Antalya efter at en motor eksploderede i et MD 80 fly under selve take off.



Passagererne var dybt rystede, og umiddelbart virker det som om kabinepersonalet i modsætning til piloterne ikke havde kontrol over situationen. Nu venter havarikommissionens rapport.



Onur Air har tidligere haft kortvarigt flyforbud i Holland og Frankrig, men har i dag tilladelse til at flyve overalt i EU og har kontrakt med bl. a. Tyrkiet Eksperten, Her siger regionschef Eva Poulsen i dag til Berlingske Tidende: “Statens Luftfartsvæsen har godkendt Onur Air, det stoler vi naturligvis på.”



Der er principielt ikke noget galt med MD 80-serien. SAS har 43 af slagsen. Et havari kan skyldes mange ting, og det er utraditionelt straks at kræve stop for et flyselskab efter et havari. Tænkt bare på SAS Q 400!



Noget andet er så, at fortiden belaster en, og der vil blive holdt vågent øje med Onur Air i den nærmeste fremtid.



-ejv

Skrevet af