Icelandair mester i gennemførte flyvninger

Der kan være mange gode grunde til at aflyse flyvninger – dårligt vejr, strejker eller når en flytype helt tages ud af produktion, som det skete i efteråret med SAS’ Q400-flåde.



Det er i hvert fald medvirkende årsager til, at SAS havnede på en delt bundplads sidste år når det gælder aflyste flyvninger indenfor Europa.



Tallene fremgår af den nye statistik for 2007 fra AEA, Association of European Airlines, som tæller 33 europæiske flyselskaber, dog ikke lavpris- og charterselskaber.



Statistikken viser, at SAS sidste år aflyste 2,4 % af sine i alt 292.000 flyvninger indenfor Europa – næsten 7.000 flyvninger, eller 20 i snit hver dag.



Det gav det skandinaviske flyselskab en bundplacering – sammen med Croatia Airlines som også endte med ”kun” at gennemføre 97,6 % af sine 22.200 planlagte europæiske flyvninger i fjor.



I den anden ende, aflyste Icelandair så få flyvninger indenfor Europa, at flyselskabet endte med 100 % og dermed en 1. plads.



Air Malta og rumænske Tarom delte andenpladsen med 99,8 % gennemførte flyvninger, Adria Airways fra Slovenien gennemførte 99,7 % af sine flyvninger og Cyprus Airways fløj 99,6 % af sine planlagte ture.



På langruterne blandt de europæiske medlemmer af AEA topper Icelandair sammen med Lufthansa med 100 %. Mens Icelandair sidste år havde 2.600 langrute-flyvninger, nåede Lufthansa op på 49.000.



Græske Olympic Airlines landede på 3. pladsen med 99,9 % gennemførte flyvninger, polske LOT gennemførte 99,8 % af sine langruter og på 5. pladsen kom Iberia med 99,6 %.



I bunden med procentvis færrest gennemførte langrute-flyvninger sidste år blandt de europæiske selskaber var Brussels Airlines, som måtte aflyse 2 % af 3.400 planlagte flyvninger i fjor.



Den næste ”bundskraber” blev TAP Air Portugal, som gennemførte 98,1 %, mens ungarske Malev kom tredjesidst med 98,3 %.



Tre selskaber delte fjerdepladsen fra bunden med 99 % gennemførte flyvninger, Austrian, British Midland og SAS.



AEA’s 33 medlemmer havde sidste år 343 millioner passagerer, 2.540 fly til 605 destinations i 161 lande med 11.000 daglige flyvninger. sammenlagt har flyselskaberne 375.000 medarbejdere og en samlet omsætning på 562 milliarder kr.



Irske Aer Lingus og Virgin Atlantic er også medlem af AEA, men oplyser ikke trafikstatistik – så de kan altså være bedre eller værre end de kolleger, som er åbne om deres tal.





HB


Skrevet af