SAS-sikkerhed hemmeligholdes af SLV

Hvert år må cirka 250 fly vende om og flyve tilbage til Københavns Lufthavn.



I langt de fleste tilfælde er årsagen uskyldig – en indikatorlampe, som blinker den forkerte farve, selv om intet er galt. Eller som i en Dash 8 Q400 i mandags, fordi ventilationsanlægget ikke fungerer.



Andre gange – mellem 10 og 15 om året ifølge politiken.dk’s oplysninger – er der årsag til lidt svedige hænder på jorden og i luften, indtil flyet er sikkert nede igen.



Returneringer og sikkerhedslandinger bliver noteret af kontroltårnet, ligesom piloterne forklarer årsagen i en rapport. Oplysningerne ender hos Naviair (som er myndighed for flyvelederne, red.) og hos Statens Luftfartsvæsen (SLV).



Dash 8 havde 30-40 procent af returneringer

Men selv om Dash 8 Q400 ifølge politiken.dk’s oplysninger i årene 2002-2004 angiveligt stod for omkring 30-40 procent af alle returneringer og sikkerhedslandinger i Københavns Lufthavn, er det umuligt at få lov at tjekke tallet efter.



Statens Luftfartsvæsen, som har ansvaret for flyvesikkerheden herhjemme, vil ikke give offentligheden adgang.



De senere år skal antallet af returneringer med fly-typen have været faldende, men det er ligeledes umuligt at bekræfte.

Skrevet af