SAS lavede historisk miljøvenlig landing



Manøvren – en CDA-landing (continuous descent approach, red.) – var planlagt, og blev næppe oplevet af passagererne, ifølge chefpilot Sigmund Lockert.



De fleste landinger i tæt trafikeret luftrum er en brændstofkrævende seance, hvor flyet tæt på lufthavnen stiger ned, manøvrerer og cirkler tæt på jorden, indtil det får sin plads i køen og lander.



Anderledes er en CDA-landing. Under landingen i lørdags anslår SAS, at flyet sparede omkring 150 kilo flybrændstof og dermed omkring 470 kilo CO2.



SK904 skriver sig efter dagens bedrift ind i historien som det europæiske fly, der lavede den første transatlantiske CDA-landing.



SAS har gennemført 2.000 CDA-landinger med mindre maskiner på indenrigsruter i Sverige.



Hvis det var muligt at foretage CDA-landinger med alle SAS-fly, kunne SAS spare 492 ton brændstof og dermed 1.550 ton CO2 om året, skriver SAS i en pressemeddelelse.


Skrevet af