Lavprisflyselskaber oplever begrænset vækst

Væksten hos lavprisselskaber som Ryanair, Easyjet og Air Berlin har de seneste år kun været begrænset af leverancen af fly; så snart flyproducenterne Airbus og Boeing har kunnet producere nye fly, har lavprisselskaberne sendt dem fyldte i luften.

Men nu vil væksten aftage i den kommende tid, og konkurrencen blandt lavprisselskaberne vil stige, hvis man skal tro adm. direktør for Ryanair, Michael O’Leary. Et overskud sidste år på godt tre mia. kr. forventer topchefen nu kun vil blive øget med 5 pct. i år. Det er dystre meldinger for aktionærerne, der har været vant til tocifrede vækstrater i både omsætning og overskud. Men det er også meldinger, som viser, at lavprisselskaberne befinder sig i en helt anden virkelighed end de traditionelle flyselskaber.
Mens SAS ikke har nogen planer om at øge sin flyflåde på 175 fly, har Ryanair netop bestilt yderligere 26 topmoderne og brændstofbesparende Airbus-fly. Planen er at øge flåden fra 136 fly i dag til 262 fly i 2012. Tilsvarende vækstplaner har Air Berlin og Easyjet, der sammen med Ryanair udgør de største på lavprisscenen i Europa.

Men øgede luftfartsskatter er nu med til at presse billetpriserne ned. ”Passagererne står over for betydeligt højere skatter og afgifter, og jeg tror, at det har en afdæmpende effekt på væksten,” forudser Michael O’Leary.

Priskrigen er allerede fløjet i gang hos lavprisselskaberne. April måned viste en lavere belægning end ventet hos Ryanair, Air Berlin og Easyjet. Det fik straks Ryanair til at forudsige priskrig på markedet. ”Det vil lægge et yderligere nedadgående pres på priserne, ikke blot i Storbritannien, men i hele Europa,” sagde Michael O’Leary for nylig.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 6. juni, 2007)

Skrevet af