Carlzon advarer SAS

SAS’ tidligere koncernchef, Jan Carlzon, siger at SAS må vælge kurs for fremtiden; enten skal SAS være et rendyrket lavprisselskab – eller satse på kvalitet. Han advarer mod en både-og løsning. ”SAS må bestemme sig, for “mellempositionen” kan blive livsfarlig,” siger Carlzon til avisen Sydsvenskan.



Jan Carlzon tror, at dagens SAS har forudsætningerne for at blive et lavprisselskab – efter en række tjenester er fjernet og organisationen slanket. Han mener at lanceringen af lavprisafdelingen “Snowflake” var et godt initiativ, men at Snowflake bør få lov at løbe linen ud i sin lavprissatsning.



Den tidligere koncernchef tror ikke, at tiden er over for fullservice-selskabernes “business class” – og at de lave passagertal mere skyldes den økonomiske lavkonjunktur.



”Vi er i en bølgedal, men det vil ikke forundre, om vi ikke snart kommer tilbage til en tid, hvor kvalitetsprodukter igen bliver efterspurgt,” siger manden som i 1980’erne skabte begrebet “The Businessmans Airline.”

Skrevet af