Odense Lufthavn

Den forladte lufthavn håber at få to faste ugentlige afgange næste sommer.

”Man skal kunne kravle før man kan gå. Odense Lufthavn skal ikke måle sig med Københavns Lufthavn eller Billund. Odense lufthavn skal have speciel- og nicheproduktion”. Sådan siger Henrik Jørgensen, direktør, Top Travel Consult, Sønderborg. Han er blevet tilknyttet Odense Lufthavn som konsulent for at prøve at puste lidt nyt liv i lufthavnen tæt på Odense, som er ejet af fynske kommuner og Fyns Amt. Engang var Odense Lufthavn en stor lufthavn med indenrigstrafik og lejlighedsvis charter. Nu er der meget langt mellem flyafgangene, hvilket bl.a. skylds at landingsbanen med sine 1. 800 meter for kort til de nyere Boeing 737-800. Banen skulle gerne være omkring 2.000 meter.
”Vi arbejder på to ruter til sommer ud fra princippet, afgang fra en sekundær lufthavne til en anden sekundær lufthavn i Europa”, siger Henrik Jørgensen til Stand By.

”Første rute er med Cimber Air fra Karup via Odense til Forli nær Bologna og Rimini. Ruten gik med succes sidste sommer fra København. Nu vil vi have en længere sæson fra maj til efterårsferien, og flytte ruten med udgang fra Karup. Betingelsen er, at der er solgt 50 procent billetter på forhånd. Det mål arbejder vi hen imod. Jeg tror det lykkes, så ruten starter som planlagt. I august måned er der dog et bræk i flyruten på tre uger. Her regner vi i stedet for at tage til Skotland til tattoo, også for at teste interessen for at flyve til Skotland. Den anden rute skal udgå fra København til Odense, og videre enten til Sydfrankrig eller Nordspanien. Den rute arbejder vi også på. Meningen er så, at passagerer kan flyve fra Karup og/eller København og skifte i Odense, hvis de vil til en anden destination”, siger Henrik Jørgensen.

Skrevet af