Debat: Det er ikke hotelmomsens skyld

Af Ole Egholm, Dansk Brancheanalyse





Jeg læste i går, onsdag, på Take Off’s hjemmeside debatindlægget fra Allan Agerholm, næstformand i Horesta. Her skrev Allan bl.a. “en væsentlig forklaring på, at København mister terræn på kursus- og konferencemarkedet er de særlige danske momsregler.”



Den forklaring forstår jeg ikke.



For sidste år, og forrige år, var hotelmomsen nøjagtig den samme. Der har faktisk ikke været lovændringer i Danmark omkring moms på hotel- og restauranterhvervet de sidste 10 år. Alligevel får hotelmomsen skylden for, at det går dårligere i år i forhold til sidste år.



Der er ingen tvivl om, at hotelbranchen lider.



Hotelbranchen lider væsentligt mere end rejsebranchen, i særdeleshed fordi det er væsentligt sværere at skære sine omkostninger i hotelbranchen, da den er meget mere kapitaltung. Det er da også klart, at det ville være til væsentlig gavn for hotelbranchen, jo færre afgifter den skal betale. Sådan er det for alle brancher.



Men det er ifølge min overbevisning aldeles forkert at give momsreglerne skylden for nogen af hotelbranchens problemer. For den har været stabil over en lang periode.



Og alligevel har der været enorme investeringer i kæmpe hotelbyggerier – Arp-Hansen, Cab-Inn, Bella Center og ikke mindst Allan Agerholms spændende opgave med Crowne Plaza i Copenhagen Towers i København. Der er vel ingen af disse der har iværksat så enorme investeringer og nu føler sig snydt af momsen?



Nej, de kender dansk lovgivning, og har alligevel valgt at investere, vel vidende, at hotelbranchen også betaler moms, og at ikke alle udgifter blandt fremtidige kunder kan moms-afløftes fuldt ud.



Der er masser af årsager til, at det går skidt i hotelbranchen. Den allervigtigste er naturligvis den igangværende krise, der har reduceret efterspørgslen markant, og det faktum, at mens man godt kan fyre sine ansatte i rejsebranchen, så er det meget sværere at “fyre” sine værelser, når de først står der.



At hotelbranchen indirekte er en del af hele ejendomsbranchen, hvor priser har været totalt opskruede, gør også nedturen mere markant. Der er mange flere årsager endda.



Jeg mener blandt andet, at alle fagforeninger og pensionskassers ønske om at “so ein Ding wollen wir auch haben” omkring et konferencecenter hæmmer også indtjeningen, ligesom de store skattemæssige afskrivningsmuligheder på hotelejendomme har gjort det til et interessant investeringsobjekt i opgangstider, hvilket har presset prisen yderligere opad.



Endelig skal det nævnes, specifikt for Danmark, at vi har været, og er, udsat for en perlerække af udenlandske hoteloperatører, der med begrænset succes har sat en masse penge til i dansk hotelbranche. Jeg kunne nævne mange flere årsager, som alle kan diskuteres.



Udlandets kendskab eller opfattelse af det åbenlyse danske fremmedhad, inklusiv gammelt tyskerhad, vores nationalistiske sommerhuslovgivning, lufthavnsmonopol i Østdanmark, visumregler osv. har vel også en flig af årsagsforklaringen.



Sluttelig skal det også nævnes, at der især i restaurationsdelen af hotelbranchen gemmer sig oplagte muligheder for at lave sorte penge – og nogle benytter sig af det.



Det er nu cirka 20. gang i år, at jeg læser, at Horesta mener, at momsreglerne er mere eller mindre skyld i hotelbranchens nedtur.



Horestas enstrengede klagesang om, at det hele er momsens skyld, vækker ikke tillid til Horesta i mine ører.



Når det tilmed bruges af en brancheorganisation, der repræsenterer et af de erhverv, hvor der er allerstørst problemer med netop de sorte penge, herunder momsen, så kan det i visse medlemmers ører måske lyde som om, at man som hotelmand eller restauratør nærmest er i sin gode ret til ikke at betale moms af det hele, når nu man har en brancheforening, der synes at det med momsen er så uretfærdigt.



Jeg vil derfor anbefale Horesta først og fremmest at sikre, at der ikke er så meget rod i egne geledder, når det drejer sig om sorte penge i branchen. Det kunne for eksempel være at vælge at ekskludere de medlemmer, der snyder, frem for at hjælpe dem.



Endvidere ville jeg undlade at bruge momsen som årsagsforklaring til den svære situation i hotelbranchen.



Det vil være meget mere korrekt blot at konstatere, at man kunne afhjælpe en nødlidende hotelbranche ved at reducere afgiftsniveauet. Jeg kunne dog godt forestille mig, at man som politiker netop først ville afvente, at der blev orden i en branches egne geledder, før man ville overveje at stille op med afgiftslettelser.

Skrevet af