Visit Denmarks uheldige efterår

Mor Karen videoen betød det endelige farvel til Visit Denmarks adm. direktør Dorthe Kiilerich, som valgte at sige op, inden hele forløbet står på dagsordenen hos bestyrelsen i næste måned.



Kritikken har været hård, både om selve beslutningen om at producere videoen med en løgn, til den nette pris af 1,6 mio. kr. Og derefter fordi direktøren gik ud i front igen og igen og forsvarede beslutningen, mens hendes formand tog afstand. Og krævede videoen fjernet fra nettet. Den slags slipper en ansvarlig direktør sjældent godt fra i erhvervslivet.



Undervejs har selve organisationen stået for skud. En kreds af tunge erhvervsfolk har dannet et turistnetværk, som næsten vil det modsatte af Visit Denmarks linie. De vil have mere markedsføring og færre analyser og statistiker. De vil samtidig have en mindre og mere effektiv bestyrelse.



Blandt kritikerne har også været regionalformand Carl Holst (V): “Visit Denmark er ikke dygtige nok til markedsføring.”



Tidligere udkom en nærmest jubelrapport om turismen frem til år 2014, og den satte Horesta spørgsmålstegn ved. Hotelfolkene ville gerne tro det, men kan ikke.



Endelig stemte læserne her på siden i ugens quick poll, og 78 procent svarede, at mor Karen videoen ikke var nogen god ide.



I går blev så direktørerne Flemming Bruhn og Lars Erik Jønsson konstitueret som direktion i Visit Denmark indtil der findes en permanent løsning.




Skrevet af