Fredagsklummen – Fra alperne til Nordkalotten

Af Ejvind Olesen



EU’S VEJE I luftfart var – og er – uransagelige. På den ene side vogter man konkurrencen. På den anden side er afmagten tydelig med statslige ejerskaber af flyselskaber som Alitalia og Olympic, for blot at nævne to ud af flere. Kun når der skal dikteres en latterlig bestemmelse om plastposer til tandpasta og solcreme for flypassagerer, kan man true sig igennem.



Den meget omtalte kartelsag med kæmpebøder og farvel til to af de skrappest tænkende i dansk luftfart, Vagn Sørensen og Bjarne Hansen, (om SAS/ Maersk Air), var nemlig, bortset fra en formel procedurefejl, såre uskyldig. I hvert fald sat i relation til Lufthansa og SAS



En bilateral aftale, som blev indgået i 1995 og som plastrede Europa til med de to luftfartsselskaber. De dækkede i bogstaveligste forstand rutetrafikken fra alperne til Nordkalotten.



Et samarbejde, der kom til at betyde vældig meget for begge selskaber. Når året er omme, deler de på bundlinien resultatet af al trafik mellem tyske og skandinaviske lufthavne.



DET VAR KLOGT set af Lufthansa præsident Jürgen Weber og kollega Jan Stenberg fra SAS sammen med daværende vicepræsident Vagn Sørensen. Men det er fortsat en gåde, at de fik lov !



Hvorfor nu en opfriskning af den aftale ? Jo, fordi det her i oktober er 50 år siden Lufthansa begyndte at flyve til København. I den anledning har vi på Take Off skrevet og redigeret en tillæg, som kommer med det ny Take Off i begyndelse af næste uge.



Historien om, hvordan Lufthansa og SAS blandede blod, er væsentlig for de tilstande, vi kender i dag. Og det er altså kun 12 år siden. Kun ganske kort tid så det ud til, at al konkurrencen var blæst bort. Det første år høstede SAS, som sin andel 800 mio. kr. på bundlinien. Hvor meget det er i dag kan man ikke læse sig til i regnskaberne. Men de to selskaber har formået det næsten umulige at være partnere og alligevel konkurrenter.



Det er sandelig ikke EU’s skyld. Den gang blev dikteret, at Lufthansa skulle afgivet fire slots i Frankfurt, og SAS tilsvarende i København. I København kunne enhver få slots, og ingen skulle selvfølgelig have noget klinket på den rute mod to så markante modstandere.



I DAG HAR vi fået et langt større udbud med yderst fleksible priser. Vi har fået en koordinering af trafikken uden parallelflyvninger. Man kunne have frygtet, at uhyrlige billetpriser var bibeholdt. Med til historien hører så også, at det ene lavprisselskab efter det andet er dukket op. Ikke mindst til Berlin.



Vi har på Take Off også spurgt såvel i bureauerne som i store firmaer om deres syn på Lufthansa. Nu skal man jo sige noget pænt i anledning af et jubilæum, men i sjælden grad strøes roserne ud over det tyske selskab. Redelig, loyal, professionel og sågar en juvel i europæiske luftfart, siger kunder og kollegaer.



Vi har ikke stillet spørgsmålet om det, som især danske analytikere har så travlt med, nemlig: Køber Lufthansa på noget tidspunkt SAS, og gør det til et lille regionalt selskabe i Skandinavien?



Det tror jeg ikke et øjeblik på. Men jeg troede heller ikke, at Spies nogensinde ville købe Tjæreborg.



Hvad mener du i jubilæumsmåneden. Vil Lufthansa nogensinde købe SAS?



Stem i quick poll

Skrevet af