Erhvervslivet sent ude med flybilletterne

“Vi oplever en klar tendens til, at vore virksomhedskunder bestiller flybilletter senere og senere,” siger Air France/KLM`s danske chef Hervè Kozar i dag i Berlingske Business. Han understreger dog, at der ikke købes færre billetter.



Han begrunder det med, at firmaerne tilsyneladende ikke kender deres rejsebehov, og at de planlægger med kortere tidshorisont. Trenden er den samme hos SAS oplyser salgs- og marketingdirektør Lars Bording.



Det er uheldigt for flyselskaberne, for det skaber problemer med at tilpasse kapaciteten og laver om på de ellers ret så sikre prognoser for bestemte afgange ud i fremtiden.



Hos et stort firma som Novo er tendensen også klar ifølge Travel Manager Jens Liltorp. “Vi oplever, at folk bestiller deres rejser senere og senere. Det er lige før vi roser folk, hvis de bestiller en rejse mere end en uge eller to frem,” siger han til avisen.



Trafikforsker Claus Lassen fra Århus Universitet mener, at den sene bestilling kan skyldes øget travlhed, der gør det vanskeligt at få privatliv og arbejdsliv til at hænge sammen. Færre har overblik til at bestille en erhvervsrejse flere uger i forvejen.


Skrevet af