Fredagskommentaren – SAS skal bestå sin prøve i 2005

Af Ejvind Olesen

Det var så uheldigt som det kunne være. SAS aflagde sit tredje kvartals regnskab samme dag. som Ryanair præsenterede sit halvårsresultat. Det sidste viste overskud og fremgang, og blev af flere medier vejet op mod SAS, der fik et skuffende resultat, men dog et plus, i tredje kvartal. Sammenlagt er der udsigt til et underskud omkring en milliard kroner, når året er omme. Og det er bestemt ikke godt nok.



Bortset fra, at de to selskaber begge driver luftfart, er sammenligningen mellem et lavprisselskab og et stort ruteselskab med et forgrenet net ikke fair. Det er vidt forskellige virksomheder. Den ene med en målsætning om at betjene et skandinavisk publikum på alle tider af døgnet og på alle årstider. Det andet om at flyve fra A til B med fyldte fly, og ellers droppe ud, når det ikke kan betale sig.



NU HAR vi som bekendt ikke mere monopol, for slet ikke at sige trafikpligt, og SAS kan principielt gøre det samme som Ryanair, men det ligger ikke i kortene. Jørgen Lidnegaard og hans stab skal koncentrere sig om at få balance i regnskabet næste år, hvor i det mindst et lille plus må være et krav.



Det nytter så lidt at fastslå, at regnskabet havde været ca. 700 mio. kr. bedre, hvis oliepriserne var blevet i det forventelig niveau. Den samme pisk har jo også givet smæk til alle konkurrenter. Væsentligt er det, at spareplanerne holder, og nu er indfriet med over 80 procent. Det er også hvad aktiemarkedet lægger vægt på.

Til Børsen sagde en analytiker forleden: “Jørgen Lindegaard har fået lidt ridser i lakken efter tredje kvartal, men det er i 2005, han skal bestå sin prøve.”



I en kommentar fra personalet siger Nicolas Fischer, der selv er medlem af SAS-bestyrelse: “Der har været fokuseret meget kraftigt på at få omkostningerne ned, men vi har savnet fokus på at få indtægterne op. Ledelsen mangler at give et klokkeklart signal om, at SAS er rettet op i 2005.”



Måske Nicolas Fischer vil være rar at give svar på følgende spørgsmål: Hvordan vil oliepriserne udarte i 2005 ?, Hvad betyder det for verdensøkonomien og luftfarten, at George W. Bush er blevet genvalgt for en ny periode ? Blusser SARS op igen i Fjernøsten ? Krakker en eller flere lavprisselskaber i Skandinavien ? Får SAS og Lufthansa fornyet deres samarbejdsaftale af EU ?, Lægger politikerne miljøafgifter på luftfarten ?, Finder man ud af, at hønseinfluenza også smitter mennesker? Bliver der fred i Mellemøsten ? Skal vi opleve flere terrorangreb på fly i international – for slet ikke at tale om national trafik ?



Når Lindegaard får de klokkeklare svar, tror jeg også han kan give et sikkert budskab om næste års resultat.



Det forhindrer ikke, at der både politisk og styremæssigt er et mere eller mindre udtalt krav om balance og helst et plus på næste års regnskab. Tror du på, at SAS får det ønskede overskud i 2005. Giv dit svar i ugens quick polll.

Skrevet af