Høje hotelpriser i New York er urimelige

Af Henrik Baumgarten



Pow Wow i Anaheim i år er overstået. Kontrakter er indgået for efteråret og næste år. To Pow Wow-veteraner er Poul Larsen, direktør for Senior Rejser, og Jan Difborg fra Nyhavn Rejser – de har hhv. 26 og 27 Pow Wow’s på bagen.



“Det er blevet sværere at sælge rundrejser i USA, men ellers går salget rigtig godt,” siger Poul Larsen til Take Off. “Vi har en vækst til USA på alle områder, navnlig individuelt rejsende,” siger Jan Difborg.



Stride amerikanske pasbetjente og lang ventetid på at komme forbi disse, angives ofte som et problem. Men, der er stor forskel. Nogle gange kommer man igennem på under et kvarter – andre gange kan det tage hele og halve timer.



“Nyhavn Rejser giver vores passagerer til USA et brev med information om, hvordan de skal forholde sig ved paskontrollen. Det er simple råd om, at have sine papirer i orden, at have tålmodighed og aldrig begynde at argumentere med pasbetjentene,” siger Jan Difborg.



Et fælles “klagepunkt” har de to veteraner dog: hotelpriserne i New York City, “De er på et ekstremt højt niveau; det er svært at finde gode hoteller i New York til rimelige priser,” siger de.



Jyske Travel Partner fra Randers var også i år repræsenteret af sin stifter, Henning Schiødt. Travel Partner, som kun laver rejser til USA og Canada, ejes af Riiskov Rejser.



“Pow Wow var godt i år, og det samme er salget af USA-rejser. Efter vi blev overtaget af Riiskov Rejser, har vi fået flere kunder – i år er vort salg til Nordamerika 45 % over samme tid i fjor,” siger Henning Schiødt.



Han er enig i, at priserne på hoteller i New York er for høje, “men det er jo udbud og efterspørgsel. De høje priser i New York får nogle til at vælge andre amerikanske destinationer.



Samtidig kan man som turist i USA glæde sig over den lave dollar-kurs – benzinen er blevet dyrere, men koster stadig kun 5 kr. for en liter,” siger Henning Schiødt.



Et problem for rejsebureauerne er, siger også Henning Schiødt, at stadig flere kunder selv leger “det lille rejsebureau” og booker via diverse søgemaskiner: “Vi lever af kunder som vil have kvalitet og betale, hvad det koster at booke gennem et rejsebureau som kan hjælpe med det hele.”



Også ejer og adm. direktør for Albatros Travel, Søren Rasmussen, er glad for USA. “Jeg er totalt vild med USA og har været det siden jeg kom her første gang for 20 år siden.



Besøg for eksempel deres nationalparker, det er verdens bedste.”



Albatros er, siger Søren Rasmussen, største danske rejsebureau når det gælder rundrejser til USA. I år forventer Albatros at sælge op mod 40 af disse med pæne deltagertal.



Og der kommer meget få klager fra kunderne når de er hjemme igen fra USA-turen.



“Der kommer tre-fire klager om året – og eftersom vi sælger tusindvis af rejser til USA er det ingenting,” siger Henning Schiødt og Søren Rasmussen.

Skrevet af