København får stadig flere grønne hoteller

Og det bliver de nødt til. For virksomheder og turister kigger efter de grønne mærker, før de booker.



”Der er en trend i tiden, som minder om en grøn bølge. Turister og virksomheder stiller i stigende grad krav om miljøvenlige opholdssteder”, siger Maria Christensen, funktionschef i Visit Denmark, til Ritzau.



På få år er antallet af hoteller og campingpladser med miljømærker steget voldsomt. I 2007 kunne kun fem fremvise det europæiske miljømærke ”blomsten,” eller det nordiske miljømærke ”svanen.” I dag er der 46.

Og sidste år steg antallet af steder tildelt miljømærket ”den grønne nøgle” med 17 procent.



VisitDenmark er netop i gang med en undersøgelse af, hvor meget det betyder for turister og forbrugere, at deres rejsemål har en grøn profil.



Take Off skrev i går om, at millioninvestering i vedvarende energi gør 4-stjernede Crowne Plaza i Ørestaden C02-neutralt når det åbner til november.



Crowne Plaza – et varemærke under den amerikanske hotelkæde Inter-Continental – får i Ørestaden et nærmest skræddersyet produkt til FN’s klimatopmøde, der i midten af december afvikles i Bella Center.



Det 366 værelser store hotel bliver Danmarks første lavenergi klasse II hotelbygning, fordi der på taget og de solvendte sider af den 85 meter høje bygning kommer masser af solfangere.



Ligeledes bruges grundvandet 100 meter under jorden til om sommeren at afkøle hotellet og om vinteren at opvarme det første af de to planlagte Copenhagen Towers. Grundvandsanlægget reducerer energiforbruget til afkøling og opvarmning næsten 90 %.


Skrevet af