Eurostar ved at køre af sporet

Det gigantiske togtunnelkoncept Eurostar mellem Bruxelles/Paris og London til ca. 75 milliarder DKK har store økonomiske problemer.




Eurostar, som åbnede i 1994, taber årligt ca. 1,2 milliarder kroner. Årsagen er bl.a. konkurrencen fra lavprisfly og at det er svært at få passagerer til at købe en førsteklasse-billet til ca. 5.000 kroner for en returbillet. Det er navnlig, siger Eurostar, konkurrencen fra Ryanair og Easyjet, der giver problemer – og der er kommet flere tilbud om weekendture til andre destinationer i Europa end London/Paris.



De kloge hoveder sagde ved åbningen af Eurostar, at eksprestoget ville tage livet af flyvningerne mellem Bruxelles-Paris og London. Godt nok har toget nu 2/3 af passagererne mellem de to destinationer, men der mistet passagerer til de stadig lavere priser fra flyene. Målet var 16 millioner passagerer om året, men det medgiver Eurostar næppe vil ske – i fjor havde Eurostar 6,6 millioner passagerer.



Eurostar ejes af et britisk konsortium, som British Airways er på vej ud af, samt de statslige jernbaner i Frankrig og Belgien.




Rejsetiden mellem London og Paris skal nu sænkes med endnu 20 minutter til to timer og 35 minutter. Også ruten fra Bruxelles kommer ned på under tre timer.

Skrevet af