En af topcheferne i GDS-virksomheden Sabre, Richard Adams (billedet), bekræftede på årets World Travel Market, at EU er på vej med et forslag, der kraftigt deregulerer reglerne til flyselskabernes prissætning i de forskellige GDS-systemer.
Adams vurderer, at kommissionen vil fremsætte ét enkelt forslag, der sammenfatter op til 1.400 lovforslag, og at kommissionen bevidst forsøger at presse forslaget igennem hurigt muligt, for at undgå for megen debat.
Forslaget vil blandt andet indebære, hævder Adams, at flyselskaberne fremover ikke skal forpligtes til at lægge samme priser ud i alle systemer. I dag skal et flyselskab, der f.eks. er medejer af ét GDS-system, tilbyde konkurrerende GDS-systemer at lægge samme priser ud her. Men efter det nye forslag fra kommissionen bortfalder denne forpligtelse, og det bekymrer Sabre-chefen.
Adams fik støtte til sin mistanke af topchefen for Cendant, Chris Vukelich, der argumenterede kraftigt for, at den såkaldte ”mandatory rule” ikke skal ophæves. Det er denne regel, som forpligter flyselskaberne til at behandle GDS-systemerne ens, uanset om de er medejer af én af GDS-koncernerne. Vukelich argumenterede, at uden den nugældende ”mandatory rule” bliver det uoverskueligt for brugerne af GDS-systemerne at finde rundt i flyselskabernes prissætning, og reglens bortfald på sigt ville betyde ringere fremtidsudsigter for alle GDS-virksomheder.
Det er først og fremmest udsigten til, at flyselskaber som Air France, Lufthansa og Iberia, der alle er medejere af Amadeus, vil forfordele andre GDS-udbydere, der har skabt bekymring hos Sabre og Cendant. De to topchefer vurderer bl.a., at der er en betydelig risiko for, at kun Amadeus vil få adgang til Lufthansas priser i Tyskland, og også i Frankrig og Spanien frygter man, at Amadeus vil opnå en monopol-lignende status.