Dansk rejsebureau får servicekontor på Bali

At Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til Indonesien, herunder Bali, afskrækker ikke et af Danmarks største ferierejsebureauer. Godt nok er antallet af rejsende med bureauet til øen faldet drastisk efter terrorbomben i 2002 dræbte over 200 turister, bl.a. tre danskere.



Jysk Rejsebureau åbner 1. marts servicekontor på den smukke ø med danske Nikolaj Jensen som bestyrer. Det danske Udenrigsministeriums rejsevejledning for Bali fremgår i øvrigt ikke af Jysk Rejsebureaus hjemmeside.



Om baggrunden for det nye kontor, siger administrationschef Birgitte Hempel Jacobsen, som sammen med sin mand, Mogens Jakobsen, ejer Jysk, til Take Off:



”Før bomben i 2002 havde vi cirka 1.500 rejsende til Bali om året, nu er tallet vel omkring 100. Jysk har haft aktiviteter på Bali en halv snes år. Vi har haft en aftale med et lokalt servicekontor, drevet af en dansker, men efter terrorbomben faldt antallet af rejsende markant og han kunne ikke få økonomien til at hænge sammen. Vi kender selvfølgelig rejsevejledningen fra Udenrigsministeriet og retter os efter den. Derfor markedsfører vi ikke Bali – men Bali efterspørges stadig.”



”Jysk Service Center Bali” er navnet på det nye kontor i Sanur, der skal yde gratis service til Jysk Rejsebureaus kunder på Bali og resten af Indonesien.

På kontoret kan bureauets gæster bl.a. få information om Bali og Asien, inspiration til rejseruter i det indonesiske øhav, møde andre danskere og nye rejsepartnere, gratis opbevare bagage, modtage post, genbekræfte flybilletter, købe arrangerede ture, treks, dykning m.v.



Det nye servicekontor ligger i badebyen Sanur, hvor Jysk tilbyder ankomstpakker med afhentning i lufthavnen, velkomstmøde og indlogering på hotel i to nætter.



Jysk Rejsebureau har i forvejen egne servicekontorer i Bangkok, Kathmandu i Nepal, Hanoi i Vietnam og Delhi i Indien. Alle servicekontorer er bemandet med dansk og lokalt personale med stor rejseviden.



Asien er suverænt størst marked for Jysk Rejsebureau, der i sortiment delvis minder om Kilroy. Af bureauets ca. 25.000 årlige navnlig rygsæksrejsende, tager op mod 70% til Asien.

”2004 var et forrygende år for os og regnskabet vil vise et pænt overskud,” siger Birgitte Hempel Jacobsen.

Skrevet af