Kommentaren/Spidsen

Det er sagt og skrevet igen og igen. Jan Carlzons berømte statement om at blive “Best of five in 95” og selv om han tænkte på en målsætning for SAS, blev det senere til en målsætning for det nystartede Star Alliance. Nu er gryden ved at koge over.



Forleden blev Swiss optaget, og i dag kommer turen til South African, og dermed er familien oppe på 18 medlemmer, som ganske vist ikke blander blod, men dog lover hinanden ganske megen troskab og samarbejder vidt og bredt om alting. Mest om at holde passagererne væk fra de andre luftfartsalliancer som Oneworld (otte selskaber) og Skyteam (ni selskaber).



Enhver kan sige sig selv, at alliancen nu er ved at miste sin mening, og at faren for en vis grad af monopolisering er overhængende. Forbrugerne har fordelene, hører vi igen og igen. Er det nu sådan ?



Ja, der er ganske vist en vis form for samarbejde om for eksempel bonuspoints, men dog ikke mere end, at hvert selskab sørger for at favorisere sit eget system.



Codeshare aftaler nævnes ofte, men de kan indgås med hvem som helst, der kan se en fordel i et samarbejde i reservationssystemerne.

Fælles lounge? Ja, tak de fleste er nu så overfyldte, at folk sidder på gulvet og i vindueskarmene. Når det bliver for stærkt, som i Bangkok, skynder det nationale selskab sig at lave sin helt egen lounge.



Gennemgående bagage. Ja, det behøver man ikke at være i alliance for. Ofte er alliancen en undskyldning for at få nogle fordele, hvor man ikke selv magter at flyve. Fordele som det kan være svært for forbrugerne at få øje på.



Og så elsker de jo alligevel ikke hinanden i familierne. Fætrene og kusinerne. Se nu SAS stop mellem Bangkok og Singapore. Intet havde været mere naturligt end at samarbejde med partneren gennem mere end 30 år, Thai International. Men, nej tak. Så hellere vente på Swiss, som netop stod for at skulle ind i familien.



Til lykke med familieforøgelsen og glædelig påske. Nogen må det da være til glæde for i SAS, Air Canada, Varig, US Airways, United, TAP, Swiss, Spanair, South African, Singapore Airlines, Lufthansa, LOT, BMI, Austrian, Asiana, All Nippon og Air New Zealand.

Skrevet af