SAS ledelsen må være hårdere

Der er analytikere som tidlig og silde udtrykker sig om, hvordan SAS skal drives for at få en fornuftig økonomi. Og så er der enkelte, der virkelig ved noget om luftfart. Her er Brian Børsting fra LD Markets klart førende. I sin tid i Jyske Bank fulgte han SAS og luftfart nøje. Det samme gør han nu.



I dag er han med til at trække situationens alvor op i Berlingske Tidende, som giver SAS toplacering i værditab i sammenligning med Lufthansa, Finnair, British Airways og Air France/KLM samt lavprisselskaber som Air Berlin og Ryanair. Ikke nogen rar statistik, når man har tabt 67,1 procent af sin markedsværdi på et år.



Til det siger Brian Børsting til bladet: “SAS har ikke været i stand til at gennemføre spareplanerne og har kun nået 25 procent mod forventet 33 procent. Det gør investorerne meget nervøse. SAS er nødt til at løfte tempoet i sin spareplan, og det er svært med 38 fagforeninger, der synes det er nok med de lette besparelser, der er opnået.



Men ledelsen er pisket til at skaffe råderum til de store investeringer om fire år. Tre ting må stå på dagsordenen hos SAS: besparelser, besparelser og besparelser,” slutter han,



De høje oliepriser bruges af alle flyselskaber, som undskyldning for dårlige kvartalsresultater. Måske dækker det over noget helt andet. Læs Fredagsklummen og stem selv.

-ejv


Skrevet af