Siden januar 2002 og frem til juli 2008 er det i gennemsnit blevet 46,7 procent dyrere at indløse en færgebillet, mens busbilletten er steget med 40 procent.
Herefter følger markante prisstigninger for taxi- og togpassagerer på henholdsvis 28,8 procent og 21,7 procent. Flypassagerer kan glæde sig over en nådig prisstigning på 18 procent.
Til sammenligning er de generelle forbrugerpriser steget med 14,8 procent, skriver 24 timer.
I Forbrugerrådet kalder man de stigende transportpriser for groteske.
Og Berlingske skriver, at passagererne strømmer til flyselskaberne, der lokker med billige priser og en hurtig rejsetid. Men nu kommer de stigende oliepriser DSB til undsætning.
Flypriserne er blevet så konkurrencedygtige, at de sammenholdt med den markant kortere rejsetid benyttes af flere og flere. På fire år er antallet af ankomne passagerer i Aalborg Lufthavn steget med 50 procent til 493.000 sidste år.
Rulle Westergaard, kommunikationsdirektør i Sterling, formoder, at de mange nye passagerer kommer på bekostning af toget, men det billede kan DSB ikke genkende.
“Vi har lige haft en periode med sporarbejde. Det har vi oplevet noget mere end de billige billetter, så de er ikke noget, vi oplever som et problem i sig selv, og det får os ikke til at ryste på hånden,” siger Bjarne Lindberg Bak, sekretariatschef, DSB Salg.
Han påpeger, at DSB’s tilbudspriser – orangebilletterne – stadig er klart billigere end flypriserne, og at toget er langt mere fleksibelt på grund af de hyppige afgange, men erkender, at DSB mærker konkurrencen fra flyselskaberne. Og går man meget op i miljøet, bør man vælge toget, der her er langt foran konkurrenterne.
“Der er ikke et nanosekunds tvivl om, at du så skal vælge toget,” siger Bjarne Lindberg Bak.
Tagget med: Aalborg Lufthavn DSB