Fredagskommentaren: Nettets velsignelser

Af Henrik Baumgarten



”Rejs med Knud Børges Rejsebureau, det er ikke så dyrt som du tror…”



Hvem kender ikke den formulering? Den er noget vås, fordi hvordan kan nogen vide, hvad folk som flest tror? Men derfor er det vel alligevel ikke helt forkert at antage, at mange kunder tror, at de kan få billigste pris på flyselskabernes hjemmesiden.

Det er ikke nødvendigvis rigtigt, for der er stor forskel på hvad der findes hos de enkelte airlines, hvilke resultater en tilfældig søgemaskine får fundet frem – og så prisen ved at tale med et rejsebureau.



Budskabet, som rejsebranchen bør trykke mere på for at formidler til forbrugerne, er, at det er en skrøne at de billigste priser nødvendigvis findes på en eller anden smart hjemmeside. Hjemmesiderne hos airlines eller søgemaskiner behøver ikke være den store åbenbaring i kampen, gamet, om at finde den billigste rejse.



Nogle rejsebureauer køber stort ind, har gode aftaler med flyselskaberne og kan ofte tilbyde samme eller bedre pris som flyselskabernes og netbaserede bureauers hjemmesider.



B.T. bragte forleden en af disse prissammenligninger, hvor der blev forsøgt fundet priser fra København til Budapest en tilfældig weekend i maj.

Det viste sig, at billigste pris var med det ungarske lavprisselskab WizzAir – fra Malmø. Dermed skal der bruges en lille time på transporten fra f.eks. Københavns Hovedbanegård til Sturup-lufthavnen ude på landet.



Ikke fordi der er noget galt med landet… da Københavns Lufthavn åbnede for snart 80 år siden var der i starten ansat folk som jog græssende køer væk fra landingsbanen, når der en gang imellem kom et fly…



Men det med transporttiden til Malmøs Sturup-lufthavn nævner jeg ikke kun fordi det er halvdelen af flyvetiden til f.eks. Budapest eller London. Men også fordi den tid, folk selv bruger på at surfe på nettet for at spare gebyret til et rejsebureau, vel også skal regnes med i den samlede pris.

Værdsætter man ikke sin egen tid til noget, eller er det bare sjovt, så fint nok. Ellers tager det altså sin tid at bruge søgemaskiner, eller gå ind på individuelle hjemmesider.



Så er det altså nemmere at ringe til et rejsebureau som med deres avancerede søgesystemer hurtigere kan finde billigste pris, end man kan stave til ping-pong-dynamolygte.



En undersøgelse – undersøgelser er der mange af og de kan altid vise, hvad spørgeren gerne vil have – sagde, at der er 80-90% af tilfældene er bedre priser på rejsebureauers hjemmesider.



Med andre ord, det er komplekst for diverse tastaturryttere at finde den billigste pris. For der er altså MANGE priser på en flyafgang, afhængig af selskabet.

En direktør for et af de store amerikanske flyselskaber skal have sagt, at hvis et fly fra hans selskab lettede med to passagerer, som havde givet samme pris, så var det en fejl.



At andet argument mod ukendte rejsesider er, at der altså ikke følger nogen garantier med når først pengene er sluppet.



Holdningen er i hvert fald, at bureauerne kan en renæssance, hvis og når kunderne finder ud af at bruge dem. Bureauet skal kunne finde den billigste pris, dermed skal man ikke lytte på ham kvajpanden ved siden af i flysædet kæfte op om, at han altså selv havde fundet den billigste pris på nettet.

Skrevet af