Teknikken driller atter Atlantic Airways

Det var fejl med flaps’ne på flyets vinger, som fredag fik Atlantic til at opgive at lande på Færøerne og i stedet flyve til Bergen, som har en længere landingsbane.

Flaps bruges til at bremse ved landing, ved et par tilfælde i efteråret har indikatorer i cockpittet oplyste, at flaps’ne ikke virkede.



Banen på Vagar er for kort til en landing uden flaps, hvorfor den operationelle procedure er at søge til Bergen, oplyser selskabets talsmand til boarding.no



Et reservefly fra Færøerne hentede passagererne, mens det problematiske fly fløj til Malmø for at blive repareret.



10. september i år havarerede et fly fra Atlantic ved den norske Stord-lufthavn; en færøsk stewardesse og tre norske passagerer omkom ved Atlantics’ første ulykke.



Havarikommissionens rapport om ulykken er endnu ikke klar, men undersøgelsen hos norsk politi fandt ikke noget strafbart hos Atlantic Airways, flyets piloter eller den norske lufthavn i forbindelse med havariet.

Havariet menes at skyldes flyets spoilere, som også sidder på vingerne og bruges ved landinger.



HB

Skrevet af