Kritikken har været hård efter Københavns Lufthavn søndag aften nærmest sneede inde og tusindvis af passagerer enten måtte på hotel eller overnatte i lufthavnen. Det fik i går, onsdag, Københavns Lufthavn, til at udsende en pressemeddelelse. Her forsvarer lufthavnsdirektør Niels Boserup lufthavnen og forklarer, at lufthavnen intet kan bebrejdes. Alle klager videresendes til fly- og handlingselskaberne.
CPH siger, at lufthavnens sneberedskab fungerede upåklageligt.
Om afisningen af flyene, som der var lang ventetid på, siger CPH, at afisning varetages af handlingsselskaberne, som søndag og mandag kun bemandede tre af de fire afisningspladser.
Lufthavnen måtte lukke nogle timer søndag aften, da de to normale landingsbaner ikke kunne bruges pga. kraftig sidevind. Og lufthavnens ”reservebane,” den såkaldte tværbane 12-30, må af hensyn til de nærliggende boligområder ikke benyttes mellem kl. 23 aften og 06 morgen. De kraftige tværvinde i søndags betød at de to hovedbaner ikke kunne anvendes mellem kl. 17 og 02. Søndag mellem kl. 17 og 23 (hvor tværbanen skal lukke) kunne der således kun afvikles trafik fra tværbanen, som samtidig skulle friholdes for sne.
”Forsinkelserne fortsatte mandag,” hedder det videre fra CPH. De fly, der ikke var kommet af sted aftenen før, blokerede for de fly, der fløj ind til København. De overnattende fly kunne ikke lette fordi besætningerne var løbet ud for arbejdstid.
Fx. måtte besætningen til brasilianske Varigs store MD-11 først flyve mandag eftermiddag, hvorfor flyet blokerede en standplads til efter klokken 14 samme dag, uden det tilsyneladende var muligt at fjernparkere det i lufthavnen.
“Jeg er meget ked af, at mange passagerer fik en dårlig oplevelse i Københavns Lufthavn, men jeg har intet at bebrejde mine medarbejdere. Tværtimod. De klarede deres opgave perfekt, og havde vi kunne sende fly af sted efter klokken 23 søndag aften, ville problemerne aldrig have fået det omfang de fik”, siger adm. direktør i Københavns Lufthavne, Niels Boserup, i pressemeddelelsen.