SAS skælder ud på Københavns Lufthavn





Efter klager fra kunderne retter SAS-direktør Susanne Larsen en hård kritik mod Københavns Lufthavn:

”Udbygningen af antallet af forretninger er blevet meget voldsom. Pladsen, hvor passagererne kan bevæge sig, bliver mindre og forringet,” siger hun til Jyllands-Posten.



Københavns Lufthavne har det seneste år inddraget stadig mere plads til butikker, restauranter mm. Således tvinges passagererne umiddelbart efter sikkerhedskontrollen ind gennem den store tax-free-butik i lufthavnen.



”Det bliver meget påtrængende. Vores kunder er irriterede over det. Vi har flere gange påtalt det over for lufthavnen, som forklarer, at de kigger på at skabe et andet flow,” siger Susanne Larsen og tilføjer:



”Jeg er bekymret for, om lufthavnen bliver for lille, og at de fleste investeringer går til elementer, som kan øge indtjeningen, men ikke forbedrer kundernes forhold.”



Susanne Larsen understreger, at hun har en god dialog med Københavns Lufthavn og direktør Brian Petersen.

”Han vil gerne etablere et stærkt samarbejde med flyselskaberne, men vi synes ikke, at der sker så meget,” siger hun.



Også Brian Petersen er tilfreds med samarbejdet med flyselskaberne, men mener ikke, at butikkerne er et problem:

”Når vi sammenligner med andre europæiske lufthavne, går det meget hurtigt med at komme fra check-in og ud til flyet. Men vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan forbedre forholdene også for de passagerer, som blot vil skynde sig igennem,” siger han.



Ifølge lufthavnens undersøgelser ønsker 92 pct. af passagererne at købe noget i lufthavnen. Derfor er der god grund til at etablere mange butikker.



”Men for at sprede passagererne endnu mere etablerer vi nu yderligere 3.000 kvadratmeter med butikker og gangarealer. Det er dog mindre et spørgsmål om flow og mere et spørgsmål om oplevelse,” siger Brian Petersen.


Skrevet af