Austrian øger på København

”For at opsuge den manglende kapacitet efter Maersk Air og når SAS også reducerer, har vi bedt om at et større fly på ruten,” siger country manager for Austrian i Danmark, Morten Balk (billedet), til Take Off.



I øvrigt har Austrian indledt et forsøg mellem København og Wien. Prisen på C-klasse er sænket 42%, alle regler om minimum-ophold er fjernet og der kan frit kombineres ud- og hjemrejse mellem alle bookingklasser.



Fra at være salgschef for Danmark, er Morten Balk netop udstyret med titlen country manager. Det hænger sammen med en ændret opsætning for Star-medlemmet i Norden.

Den hidtidige nordiske chef, Susanne Richter, er blevet chef for Austrian i Schweiz. Salgschef i Sverige, Phillip Nordfeldt, er blevet Austrians svenske country manager.



De fire country managers i Danmark, Sverige, Finland og Norge skal nu ikke mere rapportere til en nordisk chef, men til hovedkvarteret i Wien.



Fra Stockholm har Austrian fire flyvninger på hverdage, mens Gøteborg og Oslo hver har to.



Austrian har stærke forbindelser til øst- og Centraleuropa, Mellemøsten, Asien og Australien. To ud tre passagerer på selskabet rute fra København bruger Wien som transitlufthavn til andre Austrian-destinationer.



”Faktisk viser tallene, siger Morten Balk, at Austrian er større i antal danske passagerer end Thai Airways og Singapore Airlines på ruterne til Sydney og Melbourne. Austrian har cirka 30% af de danske passagerer til Australiens to største byer, som selskabet betjener ni gange om ugen.

Fra Sydney og Melbourne har Austrian samarbejde med Air NZ til New Zealand og med Qantas på australsk indenrigs.



TAK TIL REJSEBUREAUERNE

Selv om også Austrian har stærk fokus på sit eget online-salg på selskabets hjemmeside, ”ved vi stadig godt, at rejsebureauerne er vores forlængede arm – fra januar til august i år udstedte rejsebureauerne i Danmark næsten 20% flere Austrian-billetter end samme tid i fjor,” siger Morten Balk.



NY BUSINESS CLASS

I øvrigt går Austrian snart i gang med at installere de såkaldte flat-beds på sin oversøiske business class ligesom alle passagerer på langruterne snart vil få glæde af trådløs internetforbindelse i flyene. Dermed kan der surfes på nettet og sendes e-mails til og fra passagerens egen computer under flyvningen.

Et tilsvarende system findes allerede hos bl.a. SAS og Lufthansa.

Skrevet af