Fredagsklummen – På jagt efter Solen

Af Ejvind Olesen



VINTEREN RYKKER nærmere. Hvad enten vi kan li’ det eller ej. Det samme gør vinterferien. Derfor har Take Off i sit november-nummer spurgt, hvor lang tid kunderne er parat til at flyve for at komme på ferie. Underforstået for at nå Solen og sommeren.



Ikke uventet svarer 80 procent af de godt 1.000 adspurgte, at de er parate til fem timer, som stort set er turen til De Kanariske Øer.

18 procent er parate til otte timer, og her er vi i Egypten og tæt på Goa. Men 10 procent er parate til at acceptere 12 timer, og det er solsikkert med Thailand og måske Florida.



“Den undersøgelse harmonerer meget godt med vores oplevelse,” siger formanden for RID, chefen for Kuoni og Apollo i Danmark, Jan Lockhart. “Vi har allerede bemærket, at sidste års dårlige vejr på De Kanariske Øer betyder et svagere salg og en senere beslutning i år. Nogle vælger så at tage chancen alligevel til sidst, men trykket på de lange rejser, primært Thailand, vokser voldsomt.

Til gengæld vælger de fleste altså at tage to uger, og det er mit indtryk, at de skolepligtige børn bliver hjemme, og sammen med forældrene vælger en kortere tur, der kan klares på en uge i skolernes vinterferie.”



VEJRET SKIFTER over hele kloden, og det har endnu ikke sat sit definitive præg på udbuddet i vinter. Men, det er klart at ellers solsikre mål, ikke er det mere. Det er barskt at give højsæsonpris i februar til Tenerife, og så få en uge med regn og halvkoldt det meste af tiden.



Jeg kørte i foråret med en dansk taxachauffør, som sagde, at han havde taget en uge fri og inviteret sin familie med til Gran Canaria – og fik en halv dag med godt vejr. “Jeg gør det aldrig mere,” fortalte han. “Så vil jeg hellere spare sammen til en lang tur til Thailand eller Florida hvert andet år,” fortsatte han.



Hvis den tendens breder sig har både charterselskabernes flyflåde og hotellerne på de ellers så populære ferieøer et problem. Flyselskaberne har ikke velegnede fly til langruter, og de mange hoteller, luksuriøse som skrabede på De Kanariske Øer, kan ikke leve uden turisterne fra det kolde Nordeuropa.



DER MÅ da være alternativer. Ja, men ikke inden for de fem timers flyvning. I Tunis regner det meget i den danske vinter. Middelhavets destinationer kører på laveste blus indtil påske. Madeira er hverken værre eller bedre end De Kanariske Øer rent vejrmæssigt, nærmest lidt mere regnfuldt.

Egypten er til gengæld sikker nok med sol om dagen og hundekoldt om natten. Nogenlunde på samme måde er det med Eilat i Israel.



Og så er der jo de lange ruter. Thailands vejr er perfekt i den danske vinter. Det samme er Bali, som et andet, men problemfyldt rejsemål. Florida kan man normalt stole op , i hvert fald The Sun Belt 100 miles fra Miami og nordpå. Endelig er det et nyt chartermål som Brasilien.



For krydstogterne er sagen klar. Caribien er et dejligt sted at være i den danske vinter, mens Californien kan være det, men bestemt ikke er sikker. Solen skinner ikke altid i den sydlige del af Californien, som den kendte sang ellers påstår. Det kan både være halvkoldt og regnfuldt.



LAD OS her sige til de 10 procent, der er parat til at flyve op til 12 timer, at de høster lønnen i sig selv. Og så er det blevet billigere.

Som Take Off for et par år siden regnede ud med pristallet i bagagen, og flybilletterne ikke mindst, ville en returbillet til Bangkok fra København i 1960’er niveau i dag koste ca. 95.000 kr.

Det gør den heldigvis ikke, men tror du, at De Kanariske Øer får færre turister med baggrund i sidste års kolde vinter? Svar i quick poll.

Skrevet af