Kære Take Off, specielt Ejvind Olesen

Ved at læse Ejvind Olesens fredagskommentar om titler indenfor Int. luftfart læser jeg at Cathay Pacific’s udnævnelse til Airline of the Year er helt hen i luften.



Det er muligt, men hvorfor er Ejvind Olesen så sur fordi f.eks SAS eller Finnair ikke fik prisen, eller udnævnelsen som det er ?



Han skriver ganske vist at det muligvis er fortjent at netop Cathay Pacific har fået denne hædersbevisning, men med en gammel mands surhed bagved.



Som ansvarlig i 16 år for Cathay Pacifics aktiviteter i Norden og med daglig opfølgning af dette enestående flyselskabs aktiviteter efter min fratræden ved udgangen af 1996, må jeg erkende at det ikke blot er retfærdigt, men yderst begrundet at Cathay Pacific hædres.



Intet flyselskab har formået en så utrolig udvikling med baggrund i en ikke helt problemløs baggrund, politisk såvel som økonomisk og alligevel, med 1 års undtagelse, at have givet sine aktionærer et godt udbytte. Men ikke nok med det. Da krisen virkelig kradsede med SARS lykkedes man at få en overenskomst istand med en stor del af personalet om at gå på ubetalt orlov, gentager ubetalt orlov for at redde selskabet fra en katastrofe.



Det lykkedes og som noget helt usædvanligt i international luftfart gav man så året efter en stor bonus til hele personalet som tak for gensidig indsats. Bare denne bedrift skulle være årsag nok til hæderen.



Men for at vende tilbage til kundernes bedømmelse af selskabets serviceniveau, er der ingen kendere i branchen, som betvivler bedømmelsen som : “Stadig verdens bedste luftfartsselskab”.



Det er min personlige mening og den er ikke helt ved siden af fakta.



Med venlig hilsen

Poul Schou

Skrevet af