Hård kritik af myndigheder efter SAS-flyulykker

Trafikudvalgets formand, Flemming Damgaard Larsen (V), mener, at Statens Luftfartsvæsen skal stærkere på banen som garant for passagerernes sikkerhed.

– Når man som flypassager kommer i andres varetægt, må man også vide, hvad det er for risici, man udsættes for, siger Jørgen Damgaard Larsen, der vil have den nye trafikminister til

at se på, hvordan Statens Luftfartsvæsen kan gå tættere ind og sikre, at tingene er i orden, siger han til DR.



Han mener også, at SAS, som i årevis har været plaget af tekniske problemer på de omstridte fly, burde have informeret bedre om problemerne.



– SAS har holdt tæt over for passagererne. De burde have orienteret om det og sagt, hvad de har gjort for, at problemerne ikke gentager sig, siger Jørgen Damgaard Larsen til nyhedsbureauet Ritzau.



Chefkonsulent i Forbrugerrådet Benedicte Federspiel sætter også spørgsmålstegn ved, om myndighederne har været langt nok fremme i sagen.



– Vi må gå ud fra, at selskaberne har gjort, som de skal med deres indrapporteringer. Men det er ikke betryggende for passagererne, hvis de ikke kan regne med, at de hemmelige oplysninger bliver brugt til noget, før det går så galt. SAS burde selv have reageret. Også det internationale samarbejde omkring flysikkerhed burde have reageret, når der er tale om så ufatteligt mange fejl på flyene. Her har man lænet sig op ad en meget stor katastrofe, siger Benedicte Federspiel, der kræver mere information til kunderne om flyproblemer.

Forbrugerrådet er chokeret over, at Statens Luftfartsvæsen afviser kravet om mere åbenhed med det argument, at flyselskaberne vil tøve med at indrapportere om uheld og fejl, hvis det bliver offentligt.



– Det vil sige, at flyselskaberne ikke vil overholde loven om indrapporteringer, hvis nogen får det at vide. Det er meget deprimerende for retssikkerheden og retssystemet, siger Benedicte Federspiel – også til DR.


Skrevet af