Fredagskommentaren – Dansk fodbold og SAS har svært ved at sætte pris på hinanden

Af Ejvind Olesen

EN FORLÆNGELSE af sponsorkontrakten mellem SAS og divisionsklubberne i dansk fodbold til en angivelig værdi af otte- ni millioner kroner løber muligvis ud om kort tid.



Fodbolden vil have mere, fordi der er kommet flere tilskuere, og enkelte klubber er begyndt at lufte deres utilfredshed med liga- sponsoratets beløb. Det er normalt begyndelsen til enden, for det kan ingen af parterne holde til.



Man kan bare ikke regne værdien af et liga- sponsorat ud. Slet ikke på samme måde, som hvis klubben selv har en hovedsponsor som for eksempel Codan i Brøndby. Det hele er et spørgsmål om profilering og loyalitet, og her spiller mange faktorer ind, som ingen af parterne har en direkte indflydelse på.



SAS-ligaen er selvfølgelig vigtig, hvis man som i nogle aviser og magasiner tidlig og silde bruger navnet i overskrifter. Og hvis man i TV husker at bruge sponsornavnet både i den skrevne tekst og i den udtalte af kommentatorer og speakere.



Men, der er fortsat store aviser i Danmark, som konsekvent nægter at skrive navnet på ligaen i deres reportager og i stillings- listerne bag i bladet. Det kan ingen tvinge dem til.



Der er sandsynligvis også flere klubber, som ikke viser spor loyalitet over for SAS og gladelig rejser med et konkurrerende selskab, bare de kan spare et par hundrede kroner. Også fordi de ikke føler noget særligt for en liga -sponsor, som er noget fjernt i forhold til klubbens egne sponsorer.



OG SÅ er der tilskuerne. De er normalt også bedøvende ligeglade med mindre der springer et ekstra stort reklameskilt i øjnene på dem, og den må sponsoren ofte betale ekstra for til den pågældende klub eller stadion.



Derfor er det principielt ligegyldig for SAS, om der har været 40 procent flere tilskuere til fodbold. Det der er vigtigt er primært TV, sekundært omtalen i pressen, og den vurderes på kvalitet og spænding.



Det med kvaliteten af dansk fodbold på klubplan, kunne jeg godt have sin mening om, men den skal jeg skåne læserne for. Til gengæld er fodbolden blevet mere profileret efter, at DR og TV 2 har fået lov at bringe uddrag. Seertallene til ligakampe – bortset fra FCK og Brøndby – er bestemt ikke imponerende.



Dybest set vil jeg mene, at prisen, SAS i dag betaler er rimelig, og jeg er tilbøjelig til at mene, at marketingdirektør Jens Aaaløse har ret, når han i går udtalte, at et klubsponsorat i dansk fodbold kunne være interessant. Jeg er ved at tro, at den kunne være mere profilerende.



Dem kan også blive dyrere. Hvis jeg ikke tager meget fejl, betaler Codan omkring det dobbelte af SAS for at være hovedsponsor i Brøndby. Og hvordan vil SAS have den dag, der står Sterling på brystet af FCk og Rynanair på Esbjerg FB.?



Jeg har selv været med til at betale os ud af, at en klub i ishockey måtte pille Topdanmark af trøjen, da vi indgik en kontrakt med et konkurrende selskab på landsholdsplan.



AT SAS går ind i sport er en god ting. At SAS bygger stadions som i Herning er en god ting. Det gør United Airlines også i Chicago. At man også synes, der er andet sport i denne verden en golf, betragter jeg også som noget positivt.



Med det første går man direkte efter business kunderne, med det andet efter dem bagerst i flyet. Og et stort internationalt flyselskab skal leve af begge sektioner. – God pinse, med en topkamp i SAS-ligaen i fodbold 2. pinsedag.

Skrevet af