SAS internationale ruter når snart loftet

Der er ved at være fyldt op på de fleste af de lange ruter med SAS til Fjernøsten og USA. De elleve langtrækkende fly er til daglig solgt så godt, at udnyttelse af flyene i september nåede op på 88,5 procent, en stigning på halvanden procent i forhold til sidste år. I praksis kan et rutefly ikke nå meget højere, hvis der også skal være plads til dem, der bestiller sent. Det bliver sværere og sværere at få plads, især på business class, hvor der nu er færre sæder efter udbygningen med “ligge-ned-senge”



Det er også suverænt rekord på ruterne i SAS ifølge salgstallene fra i fredags for september. Næst højst udnyttelse af pladsen, er der på de europæiske ruter med 73 procent og på de intraskandinaviske ruter med 72,9 procent. Det sidste er i øvrigt en fremgang på hele 5,1 procent. Her spiller Q 400 besværlighederne nok ind. Det har givet voldsomt pres på de ruter, der er blevet gennemført.



Eksempelvis har der været mange aflysninger til Bergen, hvor passagerer så i stedet har fyldt op til Oslo, og derfra rejst videre med lokal fly i Norge. Den totale trafik internt mellem de tre skandinaviske lande er hos SAS steget med godt to procent. Det er bemærkelsesværdigt, når man betænker, hvor mange korte ture med Q 400, der er blevet aflyst.



Af samme grund er dansk indenrigstrafik faldet med over 12 procent i september, sat op mod en svensk stigning på 4,2 procent og en norsk på 2,3 procent.

-ejv

Skrevet af