SAS vil droppe dårlige flyruter

SAS overvejer at tilbyde egne flyselskaber eller medlemmer af Star Alliancen sine underskudsgivende ruter. Det siger øverste chef for flyselskabet SAS, danske John S. Dueholm – Jørgen Lindegaard er chef for hele SAS-koncernen.



Dueholms vink med en vognstang kommer via den norske avis Aftenposten i forbindelse med at SAS forhandler med sine ansatte om forhøjet produktivitet. Han skitserer fremgangsmåden:



SAS undersøger først om nogle af dets egne flyselskaber kan betjene de tabsgivende ruter; SAS ejer helt eller delvist spanske Spanair, finske Blue1, estiske Estonian, lettiske AirBaltic og norske Widerøe.



Næste stop bliver samarbejdspartnerne i Star Alliance, f.eks. Lufthansa. ”Kan de heller ikke, nedlæger vi ruterne,” siger Dueholm og tilføjer, at brug af andre selskaber kan medføre salg fly og nye opsigelser.

Dueholms gulerod for øget produktivitet er, at et stærkere SAS er en tryggere arbejdsplads.



Dueholm siger til avisen, at han nægter at tro, at SAS-ansatte vil sætte SAS og arbejdspladser i fare ved ikke at indfri kravet om øget produktivitet.

Han roser medarbejderne for de sidste fire-fem år at have accepteret meget mere end før, og dermed bidraget til, at SAS-koncernen har reduceret sine omkostninger med ca. 14 milliarder svenske kroner.



Jack Netskar, leder for de norske SAS-piloter, udelukker ikke, at ledelsen og piloterne kan finde løsninger, så det bliver uaktuelt at lade andre selskaber flyve for SAS. Netskar accepterer, at flyruter må være lønsomme, men vil have SAS’ definition af lønsomhed.

Skrevet af