Kommentaren

I forhold til flybranchen er den ny direktør for Københavns Lufthavn, Brian Petersen, et forholdsvis ubeskrevet blad, men at skønne efter hans første udmeldinger, er der både visioner og substans i hans planer.



Han vil sikre CPH 30 mio. passagerer om året. Det vil han ikke kunne indfri alene ved at dyrke SAS. Det store skandinaviske luftfartselskab er et uangribeligt stærkt selskab i København, hvis de kan få styr på personalepolitik og virksomhedskultur. Og når Brian Petersen siger, at alle har glæde af SAS, er det en indlysende kendsgerning.



Naturligvis er der mange, der ser skævt til mastodonten. Det skal der også være plads til. Men på bundlinien er der ingen tvivl. Uden SAS ville også CPH – og CPHs brugere – være ude i alvorlige problemer.



Med Brian Petersen er der sket et kulturskifte, siger Brian T. Hansen, der er nu kommerciel direktør i Sterling.



Om det holder stik må fremtiden vise, men det er indlysende, at den holdningsændring, han lægger op til er en ganske fornuftig strategisk.



Han vil behandle de øvrige flyselskaber som kunder.



I øjeblikket betaler alle det samme pr passager. Men det er jo ikke særligt rimeligt. For flyselskaberne bruger jo lufthavnen i meget forskelligt omfang.



Er man hurtig til at lande sine fly, få passagererne hurtigt ud og ind, bruger man lufthavnen mindre og bør naturligvis betale mindre.



Flyselskaber, der er effektive, har ingen fordele af det i dag.



Det vil den ny CPH-direktør have ændret. Et taxameter princip, hvor vi betaler efter forbrug og slid. Rimeligt og uangribeligt.



Det er al ære værd at starte i den ende, og der er grund til at håbe at såvel SAS (som næppe vil have direkte økonomisk fordel af det) og de mange andre aktører i Kastrup vil bakke den strategi op.



På et område er der dog grund til – med et forslidt udtryk – at ”råbe vagt i gevær”. Et løft til 30 mio. passagerer i CPH vil være et tigerspring fremad for rejsebranche og turistindustrien i Danmark.



Men tro det kan ske uden ændringer i infrastrukturen i CPH er – ja undskyld – naivt.



Den går ikke.



Med en plan for at tiltrække nye kunder, optimere antallet af afgange og sikre nye selskaber på landingsbanerne, er det nødvendigt at tænke i udbygning i lufthavnen lige fra security, lounges, in-check, landingsbaner og servicekontorer. Hele vejen rundt simpelthen.



De store ambitioner om nye kunder – og det har hele vor sympati, fordi det er så rigtigt, så rigtigt – må følges med noget så usexet som asfalt og kontorer og IT. Ellers får Brian Petersen ikke held med sin plan. Og det ville være synd. Både for ham selv, CPH og det københavnske turisterhverv.






Skrevet af