Der er for mange fly i luften



Passagertrafikken for SAS faldt i september til langt under det ventede. For at løse problemet er det nødvendigt at skære ned på antallet af fly i Norden, skriver Børsen.



”Der er rent faktisk overkapacitet på markedet fortsat. Tager du et øjebliksbillede og siger, at der skal være balance nu med udgangspunkt i den nuværende efterspørgsel og kapacitet, så skal der skæres 10-15 procent af kapaciteten, ud over de beslutninger der allerede er taget. Kommer der fortsat nedkøling af efterspørgslen, så kræver det en yderligere tilpasning,” siger John Dueholm (foto), viceadministrerende direktør i SAS til Børsen.



Han henviser til, at det er ruterne internt i Skandinavien og ud af Skandinavien til Europa, der skal skæres ned:



“Bortset fra SAS og Sterling kan vi ikke se, at andre aktører har reduceret kapacitet tilstrækkeligt, og det er med til at presse yielden.”



Det er selskaber som Finnair, Norwegian og Air Berlin, der fortsat skal trække en del af deres fly ud af markedet.



I forvejen har SAS to gange skåret ti procent i kapaciteten og Sterling omkring 30 procent.



”Det, der i bund og grund skal ske, er at justere udbuddet, der lige nu er alt for stort i forhold til den underliggende efterspørgsel,” vurderer analytiker Steven Brooker fra SEB Enskilda.



Han påpeger, at hele branchen har problemer.

”SAS har bare ikke en kinamands chance for at justere kapaciteterne i forhold til det, der sker nu. Industrien og hele befolkningen er jo i granatchock,” siger han.

Skrevet af