Efter røgen har lagt sig

I Københavns Lufthavn nærmer forholdene set fra passagerside det acceptable.



Køerne ved både check-in og sikkerhedskontrol er normaliseret og forhåbentlig har de strandede kufferter nået deres ejermænd.



Det ændrer ikke ved, at det nu er nødvendigt med alvorlig selvransagelse.



Danske rejsende har fået en elendig start på deres ferie.



Forretningsrejsende har måttet se aftaler glippe.



Og udlændinge, der har gæstet Danmark som turister, har fået det værst tænkelige indtryk af det land, som, de har hørt, skulle være velordnet og effektivt.



Både for rejsebranche og turisterhverv blev de seneste uger årets største selvmål.



Tilliden til, at ”Københavns Lufthavn fungerer bare” har fået et ordentligt skud fra boven – både hos udenlandske rejsende og almindelige danske familier, der skal på ferie.



Tre problemstillinger bør Københavns Lufthavn fokusere på i deres evaluering:



¤ Kundernes strabadser med at nå gennem in-check.



¤ Sammenbruddet i sikkerhedskontrollen



¤ Håndteringen af krisen – i forhold til offentligheden og kunderne.



Der er masser af elementer, som skal endevendes.



F.eks. om de meget lave priser, som nogle rejsearrangører tilbyder, overhovedet rummer budget til at skabe en ordentlig afvikling.



Skal kunderne forberedes på, at en af konsekvenserne af lavpris – ligesom f.eks. manglende servering i flyet og mindre benplads – også er en dårligere service ved rejsens start?



Er det australske ejere, der er skyld i miseren, som det er hævdet? Eller er der for lidt kapacitet – for få skranker – til at klare presset?



Har sikkerhedspersonalets faglige organisationer obstrueret? Har faglige aktioner forværret problemerne?



Hvor kikser Københavns Lufthavns planlægning af højsæsonen?



Hvordan har kommunikationen været mellem lufthavn og rejsearrangører og flyselskaber?



Hvem har ansvaret for de tekniske kiks?



Og endelig håndteringen af den krise, som opstod.



Københavns Lufthavns karakter for deres krisestyring må siges at være 03.



Når et skib er i søgang er der kun et sted, kaptajnen skal opholde sig. Det er på broen. Og her var Københavns Lufthavns direktør netop ikke.



I hvert fald måtte pressen som offentlighedens repræsentanter langt hen i forløbet for at få Niels Boserup i tale.



Bagefter hævdede han, at ingen havde spurgt efter ham. Mens han presserådgivere fortalte, at han ikke var tilstede. Hvad er sandt og falsk i de udtalelser?



Anledningen til at grave dybt for at få blotlagt og løst problemerne er der nu.



Turisterhvervet skal ikke lide yderligere skade af kaos i den lufthavn, som danskerne ellers kan glæde sig over er en af Europas bedste!



Rejsearrangørerne skal ikke længere udsættes for den overfladiskhed, der øjensynligt har været tale om – og danske turister skal kunne glæde sig til deres ferie. Uanset om de også næste gang rejser ud fra København.






Skrevet af