SAS vil tjekke luger på alle Dash-fly

Nu skal 27 Dash8/Q400-fly i SAS’ flyflåde tjekkes igen. Denne gang er den gal med den luge, som landingsstellet skjules bag, når flyet er i luften. Kontrollen af lugerne er nødvendig, efter at et SAS-fly fra Stavanger med retning mod København fredag måtte meddele kontroltårnet og de 77 passagerer, at lugen til landingsstellet ikke ville lukke korrekt.

Meldingen fik lufthavnens redningsberedskab til at køre brandbilerne ud på landingsbanen for at modtage flyet, men landingen foregik ifølge SAS helt normalt.
”Vi beklager, at vores passagerer blev mødt med brandbiler. Det er ikke rart. Men landingsstellet fungerede helt normalt, og der var ingen sikkerhedsrisiko. Men en lampe i cockpittet viste, at lugen ikke havde låst sig fast, og derfor valgte piloten at underrette tårnet og passagererne,” siger Lisbeth Reinwaldt fra SAS Danmarks kommunikationsafdeling.

”Dette er problemer, som ikke er så lette at forudse, men vi har folk, som arbejder på, at vi kan undgå problemerne i så stor grad som muligt, så det ikke skal genere passagerer, besætninger og SAS’ image. På kort sigt bliver hvert fly gennemgået i nær fremtid,” siger SAS-koncernens tekniske chef, Geir Steiro.

Ifølge Geir Steiro har SAS kendt til problemet også før havarierne i september, og andre selskaber med Dash8-fly har også haft besvær med lugerne.
”Vi har været i dialog med Bombardier om dette over en længere periode, og vi kommer til at modificere flyene, så dette problem bliver mindre. Målet er, at dette skal elimineres totalt,” siger han.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 20. oktober, 2007)

Skrevet af