Onsdags kommentar

Gennem en årrække har SAS været en koncern i høj sø. Den tidligere ledelse fik under bulder og brag med strejker og aktioner tilpasset det skandinaviske flyselskab nogenlunde til virkeligheden. Selv om få kender det koncernresultat for 2006, der offentliggøres torsdag, må det formodes at rumme et lille plus og i hvert fald en forbedret tendens i forhold til seneste års underskud.



Slet ikke nok til at tilfredsstille det almindelige afkast til virksomhedsdrift, men nok til at antyde, at SAS er på rette kurs.



Netop forud for det skelsættende SAS-møde torsdag, hvor den ny koncernchef Matts Jansson skal præsentere mål og strategi, buser funktionærerne frem med krav om at skulle have ledelsesretten dvs. have det egentlige ansvar for at drive virksomheden.



Med den motivering at SAS-ledelsen ikke havde forvaltet sin ret til at lede og fordele godt nok.



Med fuld ret er den ide blevet skudt ned af bl.a. SAS-piloterne, der ikke har andet end hovedrysten til overs den.



Men at SAS-ansattes ansvarlige tillidsfolk kan få sig selv at lancere den slags fastelavnssjov midt i en højspændt situation, hvor en ny koncernledelse skal have skabt sig fodfæste, og hvor det er åbenlyst, at SAS er på vej ud af, men bestemt ikke ovre sine problemer, illustrerer alt for godt, hvorfor tidligere koncernchef Jørgen Lindegaard har kæmpet op ad bakke.



Ansvarsfølelse for virksomhedens fremtidsmuligheder og medarbejdernes organisationer har længe været uforenelige størrelser – og ser altså fortsat ud til at være det.



Tilbage står Matts Janssons udfordringer. De er uforandrede.



Under pres fra lavprisselskaberne er bl.a. erhvervslivet vældigt opmærksomme på, at forskellen på business billet og en ganske almindelig retur fra CPH og ud i Europa nemt løber op i 7-9000 kroner uden at service overhovedet modsvarer denne forskel.



Jo maden kan være lidt bedre, det ene stolesæde er fjernet og lidt fryns på landjorden følger også med, men prisen for en gin og tonic i loungen, læse sine mails på Internettet og i kabinen et par glas champagne, en lun fiskeret og cognac til kaffen, kan dog konkurrere med de mest vovede barer på landjorden.



Selv om det går erhvervslivet godt, vil de gerne føle, at de får noget for de penge, de betaler.



Også når de rejser. Forholdet til business kunder er SAS’s helt store udfordring.


Skrevet af