Fredagsklummen – Når strejken truer

Af Ejvind Olesen



GANG PÅ GANG lyder det fra eksperter i luftfart, at SAS piloterne skal yde noget mere. Flyve nogle flere timer for at deres selskab nogensinde skal komme på ret køl igen. Jeg skriver med vilje ikke fra analytikere, som på det nærmeste udråbes som en slags sandhedsapostle, hvad luftfartsselskabernes fremtid angår.



For en ordens skyld skal dog noteres, at den mest fremtræden analytikere igen i denne uge var ude med et budskab om “at de mange milliarder, som skal spares kan hentes ved at piloter og kabinepersonale skal tilbringe nogle flere timer i luften”.



Hvor ved han mon det fra ? Det ved vi alle, for det har vi hørt igen og igen. I sin tid fra Jørgen Lindegaard og nu fra Mats Jansson. Den sidste har dog valgt at køre lidt mindre stram profil på det område, fordi han er ved at få et mere tillidsfuldt samarbejde med fagforeningerne. Det forhindrer imidlertid ikke, at han mener det samme.



Og så kom Børsen i onsdags med en forside og stor artikel om “Vrede SAS-piloter klar til storstrejke”. Historien blev fulgt op stort inde i bladet, men uden nogen form af dokumentation udover, at der forhandles nye kollektivaftaler med piloterne i disse dage, og de kan godt blive hårde.



Ledelsen vil have flere flyvetimer og sammenligner med ydelserne i Lufthansa og Finnair. Dem må de skandinaviske piloter kunne matche. Piloterne selv har i flere år sagt, at de har masser af timer de gerne vil flyve, men ikke kan komme til det, fordi SAS ikke har de nødvendige fly, eksempelvis på langruterne.



Kernen i det hele er, at det sagtens kan føre til strejke, men den første skade er allerede sket. Traditionelt begynder store flybilletindkøbere, grupper og rejsebureauer at røre på sig og søge andre veje, når de læser og hører artikler om eventuelle strejker. Derfor er den slags budskaber stort lige så kostbare som selve strejkerne. Og det gælder alle flyselskaber i modsætning til en chokoladefabrik.



DET HAR personalet altid vidst. Derfor har vi da alle med jævne mellemrum fået anonyme henvendelser om, at en strejke er på vej. De fleste offentliggør bare ikke den slags, hvis de ikke kan citere i det mindste èn betydende kilde. Og det kunne Børsen ikke ved denne lejlighed.



Til gengæld tror jeg selvfølgelig ikke, at det er noget journalisten selv har fundet på. Den historie er plantet af nogen som har en klar interesse i, at der bliver skabt en frygt hos selskabets øverste ledelse. Derfor også hos kunderne.



De navngivne kilder, inklusive pilotformanden Mogens Holgaard nægtede at tale om strejker, for han ved godt, hvad det straks koster han selskab. Hvis han går ud med en trussel, da ringer alle klokker. Men det gjorde de for så vidt allerede i løbet af onsdagen, hvor radioavisen, tv-avisen og andre skandinaviske medier citerede rygterne flittigt.



Spørg bare SAS, hvad det kostede at et par fagforeningsledere i december truede med strejker, hvis det endte med, at SAS ville sælge datterselskaber fra. Dengang var der kilder at citere og så stod alle på. Inklusive os på Take Off.



DER ER ingen tvivl om, at SAS skal i gang igen med sparekniven. Mere end de fleste andre konkurrerende flyselskaber, primært fordi hverken piloter eller kabinepersonale har nået sparemålet. Og fordi det er tvivlsomt om den meget skrappe kur, der er dikteret handlingsselskabet, kan give det ønske resultat.



Derfra og så til, at pressen bruger strejkevåbenet er et langt spring. Når den tid kommer skal fagforeningerne nok selv stå klar. Med eller uden tanke for deres flyselskabs overlevelse.



Hvad mener du. Skal en avis bringe anonyme kilders udsang om optræk til strejke?

Svar i quick poll.

Skrevet af