SAS satser på miljøet

I takt med at skandinaverne tager på stadig flere flyrejser, er udledningen af drivhusgassen CO2 vokset, og SAS-koncernens CO2-udslip er steget med mere end 40 pct. fra 2000 til 2006. Med en ambitiøs miljøstrategi vil SAS nu knække kurven.

”Målet er at øge antallet af passagerer med 4-5 pct. om året, men alligevel reducere det samlede CO2-udslip,” forklarer Martin Porsgaard, miljøchef i SAS-koncernen.

På længere sigt er det målet at nå bæredygtig luftfart helt uden CO2-påvirkning i 2050.
Initiativerne er beskrevet i en miljøstrategi, der skal behandles på SAS-bestyrelsens næste møde senere på måneden, og inden da vil SAS ikke afsløre de præcise mål.
”I planen beskriver vi et mål på langt sigt mod 2050, et mål på mellemlangt sigt mod 2020 og et mål på mere kort sigt,” forklarer Martin Porsgaard.

For SAS kan den helt store miljøforbedring finde sted omkring 2014. På det tidspunkt er helt nye generationer af fly parat, og da har SAS planlagt at bruge store milliardbeløb på at udskifte den nuværende brændstofslugende flåde med nye fly, der bl.a. er konstrueret med højeffektive motorer og bygget af letvægts kulfibre.

Det er med god grund, at SAS ser kritisk på selskabets udledning af CO2. Mens gennemsnittet blandt de internationale flyselskaber i dag ligger på 102 g CO2, hver gang en passager flyver én km, ligger SAS-gennemsnittet på omkring 140 g.
”Det skyldes, at SAS flyver flere korte ture. Det største forbrug har man under flyets opstigning,” siger Martin Porsgaard.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 4. januar, 2008)

Skrevet af