Danske turistattraktioner skal have stjerner

Danske turistattraktioner skal tildeles stjerner så forbrugerne får en ide om, hvad de kan forvente. Samtidig skal ordningen bruges i markedsføringen af Danmark som turistland. Ordningen, der ventes at træde i kraft til foråret, bliver i denne tid testet på 18 attraktioner af Dansk Standard, Danmarks nationale standardiseringsorganisation.



Danmarks Turistråd har i knapt et år arbejdet med en model for en mærkeordning, som skal give forbrugerne pålidelig og sammenlignelig information.



”Det drejer sig om en standardiseret forbrugeroplysning med varefaktainformation som åbningstid, mulighed for at bringe egen mad og brugertilfredshed. Systemet drejer sig også om en oplevelsesvurdering i form af et stjerneklassifikationssystem, som den fx. kendes fra hoteller,” siger konsulent Gitte Mondrup fra Danmarks Turistråd og tilføjer:




”Mærkeordningen vil blive en hjælp for turisterne samt et udviklings- og markedsføringsværktøj – bl.a. på internet.”



De 18 attraktioner, der tester mærkeordningen, er bl.a. Sommerland Sjælland, Tivoli, Fårup Sommerland, Statens Museum for Kunst, Københavns Bymuseum, Aabenraa Museum, Tønder Museum, Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg, Herregårdsmuseet, Sæbygård, Roskilde Domkirke, Aalborg Zoo, Danmarks Akvarium, Kattegat Centeret i Grenå, Fjord & Bælt i Kerteminde, Natur Bornholm, Mariager – Handest Veteranjernbane og Jesperhus Blomsterpark.

Skrevet af