Alitalia på Rejse-Ankenævnets sorte liste

Politiken skriver, at hidtil har kun små danske bureauer figureret på den sorte liste. Men nu er Alitalia fra Skyteam-alliancen altså med i det ”celebre” selskab.



I den første sag – omtalt i december-udgaven af Take Offs med nyt fra nævnet – informerede Alitalia Danmark ikke fire passagerer om, at deres fly var aflyst.

De skulle fra Milano videre til Casablanca, men pga. fadæsen måtte de tilbringe en nat i Milano på ud- og hjemrejsen.

Alitalias fejl fik i oktober Rejse-Ankenævnet til at meddele Alitalia, at det skulle betale 3.000 kr. som kompensation samt passagerernes udgifter til taxa og forplejning. Men Alitalia har ikke betalt.



Det har Alitalia heller ikke i den anden sag. En passager skulle med Alitalia fra Danmark til Firenze, men hendes bagage kom først tre dage efter hendes ankomst til den italienske by. I december tilkendte nævnet kvinden en kompensation på 800 kr.



I begge sager skal Alitalia også betale ”et klækkeligt beløb i sagsomkostninger,” skriver Politiken og tilføjer, at det har Alitalia heller ikke gjort.



På nævnets hjemmeside optrådte søndag kun to andre rejseudbydere, som ikke efterlever dets kendelser: JB Consult v/Jacques Borggild og JM Jagtrejser v/Jan Mortensen.



IKKE FØRSTE GANG MED ALITALIA-UTILFREDSHED

Det er uhørt, at et rejsebureau offentligt undsiger en leverandør.

Men et af Danmarks største erhvervsrejsebureauer VIA Travel, skrev i november 2004 i sit kundeblad, TravelLife, om bl.a. ”flere ubehagelige episoder for dets kunder med Alitalia. Under strejke, som påvirkede Alitalias afgange fra italienske lufthavne, undlod Alitalia i flere tilfælde at hjælpe rejsende med at ombooke flybillet. Trods utallige henvendelser fra VIA, er lykkedes det ikke at få Alitalia til at besvare vore kunders henvendelser.”



Om baggrunden sagde VIA Travel Danmark daværende bureaudirektør – i dag adm. direktør, Peter Rasmussen, dengang til Take Off: ”Vi forventer fornuftig kommunikation fra vore leverandører – i dette tilfælde Alitalia – når noget går galt. Men fordi vi ikke kunne få en dialog, valgte vi at gøre opmærksom på situationen.”



Alitalias nordiske direktør, Klaus Henriksen, sagde om kritikken fra VIA: ”Vores behandling af reklamationer har ikke været optimal. Det beklager jeg dybt.”



HB

Skrevet af