Nyt lovforslag sidestiller SAS Danmark med andre lande

Af Ejvind Olesen



I snart et halvt hundrede år har der været japanske stewardesser på SAS fly mellem Japan og Skandinavien. Ca. 30 er ansat, og det samme tal for Kina, hvor der i øvrigt er en del stewarder imellem. En vældig populær ansættelse med stribevis af ansøgninger i Tokyo og Beijing, når SAS er ude at rekruttere.



De ansættes til lokale overenskomster, som angiveligt er ca. 5.000 kr. om måneden, plus tillæg og det er de vældig godt tilfredse med. Det samme er den del af passagererne, som i forvejen er skeptiske over at skulle rejse til lande, hvor de færreste forstår deres sprog og kultur samt spisevaner.



Sådan har det været siden SAS begyndte at flyve til Japan over Nordpolen, og systemet er videreført med ruterne til Kina. De samme regler gælder for Sverige og Norge, hvor hverken stat eller personale har protesteret.



Nu kommer regeringen med et lovforslag i dag, som integrationsminister Rikke Hvilshøj allerede var på vej med. Den giver SAS tilladelse til at benytte samme regler som konkurrenter. Sideordnet med, at der kører en retssag om systemet, rejst af kabineforeningen i Danmark (CAU) og bakket op af Socialdemokratiet.



CAU er af den opfattelse, at efter ny lovgivning vil der på alle udenlandske ruter blive ansat lokalt personale til at beflyve de pågældende ruter, udelukkende ud fra et ønske om at opnå økonomiske besparelser.



Det er ærligt talt at skyde spurve med kanoner. Dermed ville SAS argumentation for de nuværende regler jo falde fuldstændigt sammen. Sådan kan et delvist statsejet selskab i hvert fald ikke opføre sig.



Der nå være andre og større opgaver for CAU `s bestyrelse at beskæftige sig med. For slet ikke at tale om socialdemokratiet.

Skrevet af