Easyjet vil fortsat være billigst

Easyjet er positive over for Sterlings køb af Maersk. Opkøbet vil bringe mere stabilitet på det skandinaviske marked og fjerne en mængde overkapacitet. Easyjet er enig i, at fremtiden byder på fire til fem store paneuropæiske lavprisselskaber.



”Mens et mindre antal flyselskaber kunne friste nogle til at forsøge sig med højere priser, er Easyjet fast besluttet på at bevare markedets laveste priser,” hedder det. Easyjet opfordrer endnu engang trafikministeren til at afskaffe den statslige danske passagerskat på 75 kr. samt fjerne transferrabatten i Københavns Lufthavn.



Efter Københavns Lufthavn har opgivet at nå til enighed med flyselskaberne – se Take Offs hjemmeside i går – er afgørelsen om lufthavnsafgifterne nu i hænderne på transportminister Flemming Hansen. ”Hans habilitet kan diskuteres, staten ejer ca. 37% af aktierne i Københavns Lufthavn og over 14% af SAS,” noterer Easyjet.



”Ministeren må ikke tøve. Andelen af transferpassagerer falder, de traditionelle flyselskaber skrumper og har markante underskud. Lavprisselskabernes punkt til punkt-trafikken vokser og bringer vækst i lufthavne, hvor afgiften er fornuftig, og hvor landet ikke er belastet af en antikveret skat,” siger Christina Schärfe, talskvinde for Easyjet Danmark, og tilføjer:



”I Berlin er antallet af udbudte flyrejser vokset fra ca. 1,6 mio. i maj 2004 til over 1,8 mio. i maj i år. Easyjets vækst i antal udbudte rejser var 173% fra maj 2004 til maj 2005, og markedet i Berlin som sådan voksede over 15%. To ting hindrer en lignende vækst i København: passagerskatten og afgiften i lufthavnen.”



Ray Webster, afgående koncernchef for Easyjet:

”De sidste 14 måneder har Easyjet lanceret 27 ruter fra Berlin. En lignende udvikling er ikke mulig i Danmark med den flade passagerskat på 75 kr. pr. passager. Skatten udgør en proportionalt meget høj del af lavprisselskabernes samlede pris for rejsen. Danmark burde indse, at lave priser giver ruteudvikling, høje priser giver ruteafvikling.”



STERLING RASLER MED SABLEN

I øvrigt siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, at Sterling formentlig ikke vil fortsætte Maersk Airs interline-aftaler fra Billund med KLM og Air France



”Maersk Air har code share aftaler, hvor man føder ind til f.eks. KLM i Amsterdam eller Air France i Paris, disse aftaler ser vi ikke det store perspektiv i,” sagde han ifølge Berlingske Tidende.

Skrevet af