Debat: Stop dansk nationalisme om SAS

Af Ole Egholm



Vi har i Danmark længe levet med det problem, at den danske stat har aktier i et luftfartsselskab. Problemerne består i, at staten, hvor velmenende den end er, ikke kan tænke klarsynet når staten selv har aktier i en spiller.



Så bliver SAS “vores” og andre luftfartsselskaber de “andres”. Det er MEGET forkert, og har i årtier hæmmet danske politikere i at tænke klart om forbrugervenlig og konkurrenceorienteret luftfartspolitik.



Senest ser vi direktøren for Københavns Lufthavn (primært australsk-ejet, i øvrigt) Brian Petersen, i en opfordring til vor statsminister om, hvor vigtigt det er at beholde statens aktier i SAS. Af hensyn til aktierne og medarbejderne i hans (primært australsk-ejede) lufthavn.



Men stop lige her: Har vi ikke altid sagt, at SAS bliver drevet rationelt, og træffer kommercielle beslutninger fuldstændig uafhængigt af nationale særinteresser? Jo. Så vil SAS’ evne til at tænke rationelt vel ikke blive ændret af nye ejere, vel?



Lad os tage det omvendte eksempel, at det alene er den danske stats ejerandel, der har sikret, at SAS flyver på København i det omfang SAS nu gør.



Det ville jo så være en overordentlig pinlig affære, idet vi hermed bruger statsmidler og udsulter et luftfartsselskab alene for at opretholde nogle arbejdspladser i en (australsk-ejet) lufthavn.



Kan du se paradokset? Hvis SAS ikke allerede drives rationelt på grund af statsligt ejerskab, så er det dæleme langt over tiden, at komme i gang med det.



Jeg skal ikke have tabsgivende statseje for at holde fast i nogle arbejdspladser. Jeg ønsker ordentlige flyselskaber i Danmark og en regering, der kan formulere en transportpolitik uafhængigt af egne ejerinteresser.



Hvis lufthavnen virkelig mister arbejdspladser efter et eventuelt frasalg af SAS, er det udtryk for, at statsejet har været helt forkert.



Vi skal have markedsvilkår i luften, og skulle det virkelig være tilfældet, at SAS flytter rundt på mange af sine ruter, vil det give os muligheden for at få en bredere konkurrence i Danmark, med flere forskellige og mindre dominerende spillere.



Og skulle det virkelig blive tilfældet, at SAS reducerer på Kastrup, udover hvad almindelige markedsvilkår dikterer i en periode med økonomisk nedtur, vil det med allerstørste sikkerhed også betyde, at en stor del af de større airlines skruer op for deres feeder-forbindelser til Danmark og dermed sikrer de bedst mulige forbindelser ud fra Danmark, som vi nu kan bære rent markedsmæssigt.



Så stop den nationalistiske propaganda – og se så at få solgt de aktier!

Skrevet af