Danske turistbureauer får opadvendt tommelfinger

Danske turistbureauer, som kendes på grønne eller røde ”I” leverer fin service. ”I” garanterer at bureauerne lever op til krav om åbningstid, bemanding og brochuresortiment.

Kravene fastsættes af Samvirkende Danske Turistforeninger, VisitDenmark, KL, Friluftsrådet, Turismeerhvervets Samarbejdsforum og Foreningen af Danske Turistchefer. Tilsammen danner de det såkaldte Autorisationsudvalg.



Nu har man for første gang målt serviceniveauet gennem en mystery-shopping undersøgelse af 25 turistbureauer i en test med både telefonopkald og besøg i bureauerne.



Det samlede resultat – hvor både fysiske besøg og telefonopkald tæller med – blev en score på 73,5 af 100.



I telefonundersøgelsen skilte et målepunkt sig markant ud, hvor bureauerne dårligst lever op til idealet. Uopfordret information om de lokale turistbureauers hjemmesider gav kun en score på 25 af 100. Næstlaveste score får målepunktet om, hvor gode bureauerne er til at afdække kundens ønsker.



Inden undersøgelsen blev alle bureauer informeret om, at de ville blive testet, herunder hvilke kriterier de blev målt på, og hvad der skulle til for at opnå en høj score. Formålet med undersøgelsen var at måle serviceniveauet, for senere at kunne sætte ind netop der, hvor servicen er dårligst.



Undersøgelsen sætter ikke navn på de bedste eller værste bureauer.

Skrevet af